Snitch

'Inspired By True Events'. Een zinnetje waar menig filmfan de rillingen van krijgt of hoort te krijgen. De film Snitch is gebaseerd op het verhaal van James Settembrino, maar niet meer dan gebaseerd. Hoe is de film, waarvan recentelijk een FOK!screening van was, geworden?

Zakenman John Matthews (Dwayne Johnson) maakt een deal met de DEA om de onterechte celstraf van zijn tienerzoon te reduceren. Hij moet hiervoor undercover gaan om een beruchte drugsdealer te ontmaskeren. Om te infiltreren in de drugswereld schakelt hij de hulp in van één van zijn jonge werknemers, die beter bekend is met deze wereld.

Miscast maar goed

De film Snitch draait zoals in bovenstaande synopsis is omschreven om de strijd van de vader. Hoe krijgt hij zijn zoon eerder uit de gevangenis? Door als verrader in de drugswereld te infiltreren. Dwayne Johnson is qua postuur en stem natuurlijk niet een schoolvoorbeeld van een normale vader, maar de band die hij met zijn veroordeelde zoon heeft neem je zeer snel voor lief. De eigenlijk volledig miscaste Johnson doet het zonder enige twijfel goed als Matthews. Er valt zelfs te zeggen dat dit voor de (oud-)worstelaar een hoogstandje in zijn carrière is. Het draait voor de verandering ook meer om de infiltratie dan om de harde actie waar The Rock bekend om staat. Dit maakt het dan ook verfrissend om hem eens van een meer gevoelige kant te zien.

Ook Jon Bernthal zet een goede rol neer als collega van Matthews. Het meest recente optreden van de acteur in The Walking Dead is zeer memorabel, maar het is volledig anders in Snitch. Hij toont zich als de expert op het gebied van drugs en de –handel die voor zijn eigen gezin nul risico wil lopen. Dit laat hij ook in zijn acteerspel zien: hij weet precies waar hij mee bezig is, maar hij houdt zich zeer gedeisd.

Scenariowijs zit Snitch slim in elkaar. Het is voor de verandering geen dertien-in-een-dozijn-verhaaltje van een persoon die in de slechte wereld (drugs) moet duiken voor het goede (de wet). Een goed voorbeeld is het feit dat Matthews aan zijn compagnon Daniel James lang niet alles prijsgeeft. Normaal gesproken wordt er in films voor de veilige weg gekozen door de familie op een beschermde plaats te houden of door de motieven direct toe te lichten aan iedereen. Nu vertelt hij hem niet waarom hij in de drugswereld wil duiken en brengt hierdoor het leven van zijn eigen gezin ontzettend in gevaar. Door deze egoïstische actie van Matthews zie je hem zelfs meer als anti-held dan de held die hij wil zijn. Toch is niet alles even geweldig. Zo zijn er net iets te veel continuïteitsfouten op te merken en wordt de kijker na het zien van de trailer enigszins bedot door de insteek en het actiegehalte van de film.

De film is slim geschreven en de cast doet goed zijn best. En hoewel Johnson op het eerste gezicht niet de juiste acteur is voor de rol van Matthews, doet hij het toch zeer sterk. Snitch is een film die je zeker in deze toch rustige filmweek niet kan missen.