CD: Simple Plan - Still Not Getting Any

Simple Plan ontstaat in 1999, na wat wisselingen, vernieuwingen en veranderingen die voortkomen uit de band Reset. Na een redelijk succesvolle deelname aan de Warped tour duikt de band in 2002 de studio in en maakt zijn eerste album, 'No Pads, No Helmets... Just Balls'. Daaraan werkten onder anderen Joel Madden van Good Charlotte en Mark Hoppus van Blink 182 mee. Het resultaat: een frisse, wilde, energieke pop-punk plaat.

In 2004 duikt Simple Plan wederom de studio in, dit keer met de uiterst relaxte producer Bob Rock, die eerder werkte met Metallica, Bryan Adams en Bon Jovi. Hij zorgt voor de eerste van de twee grootste veranderingen ten opzichte van het eerste Simple Plan album; de productie is een stuk beter. Minder wild, minder punk, meer de volwassen rock-kant op en eigenlijk kan Simple Plan dat prima hebben. Dat is dan ook het tweede grote verschil, de nummers zijn breder, volwassener.

Het beste voorbeeld van beide veranderingen hoor je terug in de eerste single van het album, 'Welcome To My Life'. De volgende single, 'Untitled', lijkt in bijna niets op het vorige album; een piano, strijkers en tweestemmige zang. Even zou je denken dat Simple Plan een sell-out is geworden en het grote geld rook. Niets is minder waar, op het nieuwe album staan nog steeds een aantal snelle, energieke rock-nummers, zoals 'Shut Up', 'Thank You' (bij Nederlandse optredens omgedoopt tot 'Dank U') en 'Jump'. De thema's blijven hetzelfde, de nummers zijn anders. Met rustigere, maar nog altijd rock-, nummers als 'Everytime' en 'One' laat Simple Plan zien dat ze tot meer in staat zijn.

Ik heb met eigen ogen mogen zien met wat voor energie Simple Plan niet alleen speelt, maar ook het publiek overtuigt. Dit tweede album is afwisselender, volwassener en absoluut niet saai. De jongens gaan de goede kant op, hopelijk levert dit ze hier het succes op dat ze duidelijk verdienen.

Label: Warner Releasedatum: 8 mei 2005 Waardering: