CD: Son of a Plumber - Son of a Plumber

Son of a Plumber? Dat klinkt vast niet bekend. Per Gessle zal voor de meeste mensen een wat bekendere naam zijn, en als ik zeg Roxette dan weet iedereen weer helemaal waar het over gaat. In de vorm van een dubbel-cd, ook te krijgen als dubbel-lp, laat Per Gessle onder zijn nieuwe artiestennaam 24 nummers horen. Geen Marie Fredriksson dit keer (de andere helft van Roxette), maar wat klinkt het bekend!

Per Gessle werd geboren in 1959 in Halmstad, Zweden. Met de band Gyllene Tider had Per een gigantisch nationaal succes, maar internationaal liep het fout. Dat leidde uiteindelijk zelfs tot opheffing van de band in 1985. Toen Zweedse EMI-baas Rolf Nygren voorstelde dat Per eens wat zou moeten doen met een goede vriendin van hem, Marie Fredriksson, namen de twee een single op. De single werd een groot nationaal succes, net als het eerste album. Het grote succes volgde pas met het volgende album 'Look Sharp'. De single 'The Look' werd nummer één in de VS, en vanaf dat moment was Roxette haast niet meer weg te denken uit hitlijsten over de hele wereld. Roxette is nooit echt opgeheven, er worden alleen niet actief nieuwe nummers geschreven. De laatste jaren werkte Per Gessle aan het project Son of a Plumber.

Luisteren naar Son of a Plumber is voor een deel met een glimlach terugdenken aan de hits van Roxette. Het is wel duidelijk dat Per Gessle verantwoordelijk was voor het schrijven van de muziek en de teksten, dat hoor je duidelijk terug in dit album. De beide cd's staan vol met leuke pop-liedjes. Iedere cd bevat ongeveer een half uur aan muziek, de beide cd's hadden dus prima op één cd gekund. De reden om de muziek toch te splitsen laat zich eigenlijk raden; de vorm maakt duidelijk deel uit van wat Son of a Plumber is. Je hoort liedjes, stukjes van liedjes, dan weer wel en dan weer niet in elkaar overlopend, gewoon fijne luistermuziek over niet al te zware onderwerpen uit de liefde en het leven.

In de meeste nummers neemt Per Gessle alle zang voor zijn rekening. Bij een aantal nummers is ook een zangeres te horen, maar waar je even hoopt de herkenbare stem van Marie Fredriksson te horen is dat op Son of a Plumber de zangeres Helena Josefsson. De cd krijgt met haar zachte stem, maar ook door het gebruik van voornamelijk akoestische instrumenten, een easy-listening gevoel. Leuk voor 's ochtends, 's middags of 's avonds, op een doordeweekse dag of in het weekend, ja eigenlijk is ieder moment wel een goed moment voor Son of a Plumber. Daarmee is het belangrijkste wel gezegd.

Label: Capitol Records Releasedatum: 27-03-06 Waardering: