DVD: De Kameleon Ontvoerd

De verwachtingen waren hooggespannen toen een verfilming van de succesvolle Kameleon-boekenserie werd aangekondigd. De film werd een groot succes en een vervolg kon dan ook niet uitblijven. Dat vervolg, Kameleon 2, kwam er, en inmiddels ligt er een derde DVD in de winkel met de Kameleon in de hoofdrol. Deze derde DVD is een registratie van het theaterstuk 'De Kameleon Ontvoerd'.

Het is zover, de prestigeuze "Gouden Koe" wordt uitgereikt! De gelukkige winnaar van deze award, de belangrijkste filmprijs van het jaar, is de film "De Schippers van de Kameleon". Iedereen in het Martinitheater in Groningen zit klaar, presentator Jack Gaddèrrie heeft zijn mooiste glimlach opgezet en als de winnaar bekend wordt gemaakt is het wachten op de afvaardiging uit het Friese dorp Lenten. Al snel blijkt echter dat er iets raars aan de hand is! Sietse en Hielke zijn nergens te bekennen, en als Veldwachter Zwart een bewakings-videoband onderschept blijkt waarom. De Kameleon is gestolen! Zonder hun boot weigeren de Klinkhamertjes hun prijs in ontvangst te nemen. Ze gaan op jacht naar de dader, vastbesloten om hun Kameleon terug te krijgen.

De DVD 'De Kameleon Ontvoerd' is een registratie van het theaterstuk met onder andere Ron Boszhard, Steven de Jong, Babette van Veen en uiteraard Koen en Jos van der Donk als Sietse en Hielke Klinkhamer. Het leuke aan de voorstelling is dat fictie en werkelijkheid door elkaar heen lopen. De uitreiking wordt als echt gepresenteerd, de film (fictie) is daarin het onderwerp. Je duikt van voor naar achter de schermen, kijkt dan weer naar film en dan weer naar het toneel, kortom: een originele voorstelling! De acteerprestaties zijn niet bepaald geweldig, maar wat maakt het uit: 'De Kameleon Ontvoerd' is voor een jong publiek, en de jongens en meiden in de zaal smullen ervan!

Niet dat het voor de jonge kijkers heel veel uitmaakt, maar technisch gezien is er weinig bijzonders op te merken over deze DVD. De beeldkwaliteit is okee, het Dolby 2.0 geluid is duidelijk genoeg, er zijn een paar camera's gebruikt en daarmee heb je alles wel gezegd. Heel veel meer dan de registratie zelf vind je overigens niet op de DVD. De enige extra is een kijkje achter de schermen (een ècht kijkje achter de schermen), door middel van de 'angle' knop op de afstandsbediening van je DVD-speler.

De film 'De Schippers van de Kameleon' is voor een breed publiek, dat geldt voor de DVD 'De Kameleon Ontvoerd' niet. De laatste is duidelijk voor een erg jong publiek, maar is voor hen dan ook erg vermakelijk! De acteerprestaties zijn niet zo geweldig en de technische registratie is ook niet van bijzondere kwaliteit, maar dat zal de kleintjes niet deren. Die zien vooral de leuke grapjes, de originele manier waarop het stuk wordt gepresenteerd en natuurlijk waar het allemaal om draait, een spannend avontuur rondom de beroemdste boot van Nederland: De Kameleon.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 12-09-2006
Kijkwijzer: Waardering: