CD: Freestylers - Adventures in Freestyle

"B-boys fly girls throw your hands in the air!", het eerste stukje tekst uit een nummer van de Bomfunk MC's, die ook een hit scoorden met 'Freestyler'. Niet te verwarren met de Freestylers, b-boys van het vroege uur! Ondanks dat we die tijd wel een beetje gehad hebben zijn de Freestylers er nog steeds, en ligt hun nieuwe album 'Adventures in Freestyle' nu in de winkel, vol met vette beats.

In 1998 verscheen het eerste album van de Freestylers, 'We Rock Hard', met een dikke hit erop. 'B-Boy Stance' bestormde de Engelse hitlijsten en de heren haalden er Top of the Pops mee. In Nederland stonden de Freestylers pas echt op de kaart toen in 2004 hun album 'Raw as F**k' verscheen, met de hit 'Push Up' erop. Dat nummer is hier lang gedraaid, maar gelukkig vinden we die track niet terug op het nieuwe album. Alleen maar vers materiaal dus, op 'Adventures in Freestyle'.

Een hit kan het beeld van een album vaak flink vertekenen, maar als je bij 'Push Up' even wegdenkt dat het honderdduizend keer is gedraaid, valt dat bij de Freestylers eigenlijk wel mee! De tracks op 'Adventures in Freestyle' hebben allemaal gemeen dat er vette beats onder zitten. Electro, hip-hop, ragga, alles komt met een leuke melodie en leuke zanglijn of meer rappende vocals terug op het album, en dat maakt het geheel behoorlijk veelzijdig. Heel veel superopvallende nummers staan er niet op, alleen 'Fast Life' is een monster van een track. In de categorie 'meer van hetzelfde' zou je de track 'In Love With You' kunnen omschrijven als iets dat lijkt op 'Push Up', dus wie weet hoor je die binnenkort wel op de radio terug.

Het album 'Adventures in Freestyle' is eigenlijk precies wat je zou verwachten na het (veel te vaak) horen van de hit 'Push Up'. Slechts een paar tracks zijn echt heel bijzonder, maar over het algemeen is het album veelzijdig en prima te beluisteren. De heren moeten alleen nog wel even werk maken van hun MySpace-pagina, want die ziet er dus echt niet uit (b-)boys.

Label: Against the Grain Releasedatum: 23-10-06 Waardering: