Film Review: Basic

Waarom ik dan wel enthousiast ben?

Niet zozeer om John Travolta. Want Basic had dan zijn comeback moeten worden, maar Travolta's acteerprestaties zijn in Basic nu niet bepaald veelzijdig te noemen. Hij is voornamelijk zelfverzekerd en vol van zichzelf. Origineel. Dat geldt overigens ook voor Samuel L. Jackson, die een rol speelt zoals we hem wel vaker hebben zien doen: als Sergeant Nathan West raast en tiert hij er op los. Op dat punt wil ik de kritieken ook wel gelijk geven, maar de kracht van de film ligt toch echt ergens anders.

Normaal ben je als publiek alwetend. Jij ziet dingen die de hoofdrolspelers niet zien, weet wat zij niet weten. In Basic wordt dat omgedraaid. De karakters weten alles, en de kijker weet net zoveel als de ondervragers, en zelfs dat is niet zeker.

Ik zei het al, Basic is een mindfuck. Je weet niet hoe het zit en komt daar ook niet zomaar achter omdat je continu op het verkeerde been wordt gezet. Anderen zeggen dat de film geen tempo heeft, ik zou zeggen dat je steeds het idee hebt weer overnieuw te moeten beginnen, tempo speelt daarbij geen rol. En waar anderen zeggen dat Basic nergens naartoe gaat, vind ik het tergende langzame waarmee de waarheid zich ontvouwt heerlijk om door te worden gegrepen. En als je dan uiteindelijk naar buiten gaat, weet je dan wel wat er echt is gebeurd? Of...

Basic mag dan nauwelijks Oscar materiaal zijn, ik vond het heerlijk om eens niet alles te weten en ook maar te moeten raden naar hoe het nu werkelijk zat. Dit is een film waarover je na de voorstelling doorpraat, en da's een welkome afwisseling van de troep die soms in de bioscoop te zien is.

Basic krijgt van mij een 7.

Genre Thriller / Drama
Duur 98 minuten