Film Review: Collateral Damage

Conclusie:
Na de aanslagen van 11 september werd 'Collateral Damage even in de kast gezet. Studios onderzochten hoe ze deze film het beste op de markt konden zetten. De film werd op de nodige punten aangepast en is nu met Arnold als held een echte propaganda film geworden. Een aanslag op een perfect Amerikaans gezinnetje moet de kijkers een emotionele band geven met de vader. De termen vaderlandsliefde en propaganda druipen er letterlijk bij af, zeker op het einde waarin Gordy ook nog een onderscheiding krijgt als 'nationale vrijheidsstrijder'.

Het plot is zo voorspelbaar als alle andere Schwarzenegger actiefilms. Je weet vantevoren al dat hij wint, de vraag is alleen hoe. Het antwoord op de manier hoe Arnold deze keer ging winnen was tijdens het kijken al te beantwoorden. Laten we de voorspelbaarheid eens verduidelijken met een voorbeeldje: "The Wolf" is na een motor ongeluk, veroorzaakt door Gordy, op slag dood. Tenminste, dat probeert de film wel duidelijk te maken. Nou nee, net als in alle andere films staat ook hij vrolijk op om nog eens voor de laatste maal de strijd aan te gaan. Drie maal raden wie uiteindelijk de genadeklap uitdeelt. Nog eentje: De guerilla gebieden in Columbia zijn onbereikbaar, maar nee, Gordy weet er als held zo te komen.

De one-liners van Schwarzenegger komen in, zoals altijd beroerd Engels, totaal niet tot zijn recht. Alhoewel met een plot-wending aan het einde nog geprobeerd wordt er wat van te maken is het al een verloren zaak. Voorspelbaarheid maakt films saai, Arnold Schwarzenegger films zijn nou eenmaal niet anders.

Echt veel plezier beleef je er ook niet mee, geen enkele opmerking die als humoristisch was bedoeld zet je aan het lachen. Helemaal leuk is het om te zien dat Arnold in de hele film wordt beschoten met automatische geweren, maar zelf geen enkele keer een geweer, laat staan een pistool, heeft gebruikt. Ook heel 'toevallig' was het feit dat Arnold in de film vroeger bommen-expert was. Wel zo handig, zeker als je van lampenbollen explosieven weet te maken.

Nee, de geloofwaardigheid, de voorspelbaarheid en het enorm zwakke plot zorgen voor een slechte avond. Ben je een echte Arnold-fan dan kan ik je zeggen dat je meer plezier beleeft aan 'Terminator' series dan dit. Kijkers omschrijven de film als volgt, en geven daarmee meteen de toon aan: Big dumb Arnold hiding behind national patriotism... en Save your money - wait for the DVD to be ON SALE. Na het zien van deze film kan ik niet anders van mening zijn: kijk deze film alleen als je óf Schwarzenegger liefhebber bent, óf als je niks te doen hebt en je je geld toch nergens anders aan weet uit te geven.

Score: 5

In de bioscoop:2 mei

Details: USA, 109 minuten