Film Review: Ice Age

Het verhaal achter de film is simpel maar daarom niet minder leuk. Twintigduizend jaar geleden strekten gletsjers zich uit over de aarde, en alle dieren trekken naar het zuiden om de winter te ontvluchten. Een aantal daarvan zal ik in het kort uitlichten.

Manfred, of door zijn vrienden Manny genoemd, is eigenwijs en vertrekt daarentegen naar het noorden. Manny is een grote, wollige en kolossale mammoet. Hij wil liever met rust gelaten worden, maar in de loop van de film merk je toch duidelijk dat achter zijn knorrige humeur een warm hart schuil gaat. Op weg naar het noorden ontmoet hij Sid, een geestig en goedgehumeurd luiaardje. Maar Manny heeft een andere mening over Sid. Hij vindt hem maar een zelfingenomen en irritante praatjesmaker, en heeft weinig zin de reis met hem te maken. Hij stemt, met tegenzin, toch in en samen gaan ze op pad.

Later komen er dan nog een stel dieren bij, zoals Squrat. Dit kleine zoogdiertje, die ook al was te zien in de trailer, heeft maar één echte missie: het verstoppen van eikels. In de film is hij een echte doorzetter en doet hij alles om de winter door te komen. Omdat er altijd gevaar op de loer ligt blijft hij nooit ver uit de buurt van de grote Manny.

Een ander belangrijk dier in de film is Diego. Hij is een vleeseter en een echte dubbelganger. Hij begint pas echt mee te spelen in de film als Sid en Manny een mensenkind vinden. Beide vinden ze dat het kind terug moet naar de familie, en hier is het punt waar Diego zijn 'hulp' toezegt. Hij zegt namelijk dat hij een snelle manier heeft om de familie terug te vinden. Diego blijkt echter niks minder te zijn als een oplichter: hij moet van zijn leider een mensenbaby vangen, zodat deze als voedsel kan dienen. Diego's beste karaktereigenschappen manipulatie en boosaardigheid helpen hem daarbij.

De tocht die het gezelschap maakt wordt uiteindelijk, ondanks de grote verschillen in karakter een hechte vriendschap. Ze maken tochten door lavapoelen, grotten en niet te vergeten verschillende temperaturen. Uiteindelijk moet ook Diego de keuze maken: kiest hij voor zijn nieuwe vrienden, of overhandigt hij het kind aan de leider.