Mafia III

 

De persoon die meer weet van de rivaliserende bende is te vinden op een begraafplaats. Lincoln moet hem dus uithoren, maar dan moeten hij eerst wat andere maffialeden opruimen die bij die gast in de buurt lopen. Zo gezegd, zo gedaan en niet veel later wordt de man meegevoerd in de auto en moet Lincoln gevaarlijk rijden om de man angst in te boezemen zodat hij gaat praten. Ze hebben vast voor deze manier van uithoren gekozen omdat de politie dan al vrij snel in de gaten heeft dat hier wat loos is en we dus achtervolgd gaan worden door loeiende sirenes. Als de schuilplaats bekend is gemaakt, wordt het slachtoffer vermoord, want zoals Lincoln het zo mooi zegt: "Iedereen weet dat een klikspaan niet te vertrouwen is."

Mafia III

Om de politie van zich af te schudden maakt Lincoln gebruik van een nieuw gameplaysysteem: zijn luitenanten. In de loop van het spel verzamel je drie belangrijke leden die elk hun eigen specialiteiten hebben. Cassandra is het hoofd van een club gangsters uit Haïti, Burke hoort bij de Ierse maffia en niemand minder dan Vito Scaletta is terug uit Mafia II. Elk van deze mensen biedt services aan, en met een simpel telefoontje wordt de politie weggeroepen, want ja, er is vast iets ergers dan een shoot-out en het achtervolgen van een moordenaar. Het klinkt mij iets te simpel. In de loop van het spel verdien je meer services door missies te doen, zodat je lastigere opdrachten kunt uitvoeren. Het doet mij erg denken aan de bendeleden uit Saints Row, maar dan zonder mobieltje tot je beschikking. Dit keer moet je namelijk uit de auto stappen om een telefooncel te gebruiken.

De rivaal is te vinden in een uitgaansgelegenheid die The Cistern heet. Het lijkt een soort van psychedelische hippietent te zijn. Natuurlijk staan er bewakers bij de keldertrap. Je krijgt de vrijheid om binnen te komen zoals je wil, dus naar binnen stormen kan, maar waarom niet via een andere weg om zo kogels uit te sparen? Ergens buiten staat maar één bewaker bij een schuurtje met trap naar beneden dus die is veel makkelijker uit te schakelen. Opvallend is dat als Vietnam-veteraan de moorden vrij bruut zijn, zeker als je gebruikmaakt van het mes. Verstandig is het om nu langs bewakers te sneaken en als het even kan ze een voor een uit te schakelen.

Mafia III

De baas van de bende is in een kamertje net bezig iemand duidelijk te maken dat je niet met hem moet sollen, en vermoordt hem door hem met een mes de keel door te snijden. Lincoln schiet hem neer en daarna begint het knalfestijn pas echt. Heb je de vlucht uit The Cistern overleefd, dan komen er bendeleden achter je aan terwijl je in je auto weg racet. Hier wordt het wel erg arcade, want terwijl ze je trakteren op een kogelregen blijft je auto het nog vrij lang doen, terwijl een schot van jou een auto doet ontploffen. Het rijgedeelte kan me niet echt bekoren, het ziet er iets te overpowered uit.

Mafia III ziet er bijzonder sfeervol uit. We hebben maar een klein half uur gezien, maar alleen de Franse wijk al is levendig, en je hebt het idee in een stad te lopen, in plaats van een spookstad waar sommige spellen wel eens last van hebben. De racistische sfeer schuwen de makers ook niet. De gameplay geeft nog wat gemixte gevoelens. Zeker het autorijden is wel erg simpel, om maar niet te spreken over het kwijtraken van politie. Het lijkt erop dat ze meer de arcade-stijl hebben gekozen, op de vraag of het versimpeld is voor de demo gaf men helaas geen antwoord. Mafia-spelers zullen even moeten wennen, want het is niet de Mafia zoals we het van de eerste twee delen kennen. Een nieuwe omgeving maakt het interessant, maar dit keer werken we ons niet naar boven bij de Italiaanse maffia.