Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning komt nog eenmaal terug om de klus te klaren. Welke klus? De gehele wereld van de ondergang redden.

Header

Lightning Returns: Final Fantasy XIII pikt de verhaallijn van de eerste twee delen verder op. We zijn ondertussen vijfhonderd jaar verder van Final Fantasy XIII-2. Valhalla, de wereld van Chaos, is samengesmolten met de echte wereld. Lightning ontwaakt uit haar lange schoonheidsslaapje en leert dat de wereld over dertien dagen vernietigd zal worden. Je raadt het al, het is aan de speler om dit tegen te houden. Als speler heb je realtime dertien dagen om dit te doen. De vergelijking met The Legend of Zelda: Majora’s Mask is dan ook zo gemaakt.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Dit is niet de enige beperking die je in Lightning Returns: Final Fantasy XIII krijgt. Je bent dit keer namelijk in je eentje. Niets teamwork, healers, tankers en dps’ers in je team, het is een solo-aangelegenheid. Klein detail: Lightning heeft dit keer drie ATB-meters. Het interessante hieraan is dat Lightning tijdens het vechten kan wisselen van rol en gebruikmaakt van een van de drie meters om verschillende soorten aanvallen te doen. In dit spel heten rollen ‘schemes’. Je kunt ze zelf samenstellen, als je tegen een vijand moet vechten die een zwak heeft voor bijvoorbeeld vuur dan maak je schemes met allerlei vuuraanvallen.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Zo mep je eerst speciale aanvallen met je zwaard totdat je eerste ATB-meter leeg is, wisselt van scheme en gooit er een spreuk als Fira (nee, niet die falende trein), erachteraan, die een van de overige twee ATB-meters verlaagt. Ondertussen heeft de eerste meter tijd om weer langzaam op te laden. Elk scheme heeft één van de meters en scheme-management is een must om constant te blijven aanvallen. Tijdens het vechten leerden we ook dat we de tijd zo goed als kunnen stoppen. Deze overclock-modus kost Glory-punten die je moet zien te verdienen door vijanden te verslaan. Het is dus niet constant in te zetten.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

De onzichtbare rugzak, ook wel inventaris genoemd, is kleiner geworden. Je moet dus keuzes maken in wapens en kledij. Omdat bij elk scheme andere wapens en kleding gedragen worden, ben je dus ook bezig met voorraadmanagament, want Final Fantasy kennende zullen er weer veel soorten items te vinden zijn. Lightning krijgt meer sexy pakjes aangemeten. En ze heeft opeens borsten, iets dat in eerdere delen niet opviel. Waar vijfhonderd jaar slapen wel niet goed voor is.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Wat opvalt is dat Lightning veel meer bewegingsvrijheid heeft dan in de eerdere delen van de Final Fantasy-franchise. Springen, rennen, klimmen, in de demo was van alles te doen om verder te geraken. Terwijl ze wel met Assassin’s Creed-achtige kleding rondrent, beweegt ze wel erg houterig ten opzichte van een acrobaat als Ezio. Square Enix heeft nog wat aan bewegingsmanagement te doen.

De demo laat zien dat vechten zeker interessant is geworden. Hoewel je solo gaat in plaats van in een party, is er genoeg management om je bezig te houden met Lightning alleen. Square Enix heeft het over een open wereld die groot genoeg is om in een eerste playthrough niet helemaal te zien, maar dat horen we in november wel als de Japanners al aan de slag kunnen met Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Wij hebben nog langer de tijd om die cursus timemanagement te doen, want 14 februari, Valentijnsdag 2014, kunnen wij de wereld pas redden, in maximaal dertien dagen. Lightning Returns: Final Fantasy XIII komt uit op PlayStation 3 en Xbox 360.