The Bureau: XCOM Declassified

Is het nu een shooter, is het turnbased of realtime, is het toch een good ol' XCOM? FOK! dook de X-Files in om uit te zoeken wat The Bureau nu eigenlijk is.

Header

De eerste reacties op het internet waren dan ook niet mals: het geliefde turnbased XCOM zou een realtime first-person shooter worden. Hooivorken, fakkels, pek en veren. Een e-brandstapel voor diegenen die deze ommekeer bedacht hadden. En toen was het stil rondom het project. Begin dit jaar verdween de website voor de XCOM-game ook van het internet en even leek het alsof de XCOM-organisatie inderdaad topsecret was. Daarna werd bekend dat de game niet afgeschoten was, maar onder een andere naam verder is gegaan met daarbij een gehele gedaanteverwisseling. The Bureau: XCOM Declassified is geen realtime shooter. Stop die hooivork maar weer weg.

The Bureau

The Bureau: XCOM Declassified speelt zich af in de jaren zestig. We ontmoeten William Carter, een FBI-agent met een leuke staat van dienst voordat er door een gebeurtenis de stoppen wat doorsloegen en hij zijn dagen verslijt achter zijn bureau. Nee, niet het bureau uit de titel. Toch wordt hij op een missie gestuurd naar een geheime basis in een berg en daar gaat er wel meer mis. Het is zover: buitenaardse wezens vallen aan en natuurlijk net op de berg waar Carter vertoeft. Hij ontsnapt en wordt op de hoogte gebracht van het XCOM-project.

Oorspronkelijk was het project bedoeld tegen de Russen, mochten zij ooit Amerika overmeesteren. In een geheime basis worden elite agenten getraind om in die situatie de communisten het land uit te mieteren. Helaas, geen rood gevaar, maar blauwe marsmannetjes. De techniek is lang niet zo geavanceerd in die tijd, dus dat gaat een flinke kluif worden.

The Bureau

En dat merk je ook als je gaat spelen. Als XCOM'er van het eerste uur ga ik voor de moeilijkheidsgraad 'Veteran' om eens te kijken hoe The Bureau: XCOM Declassified speelt. Het is geen turnbased shooter, tenminste, het spel speelt heel traag door terwijl jij commando's geeft aan je squad. Je hebt twee agenten bij je die je opdrachten kunt geven. Je moet dus snel beslissen wat je ze wil laten doen, want de tijd tikt ondertussen, weliswaar vertraagd, door.

Je wordt dus aangevallen als je bezig bent met orders geven. Mogelijke orders zijn basisopdrachten als verplaatsen en een specifieke unit aanvallen, maar ook commando's die bij een specifieke klasse horen. Zo heeft een engineer de mogelijkheid een turret neer te zetten. Extreem handig, want dat apparaat schiet snel en voordat de aliens dat ding kapot hebben, is de cooldown al afgelopen om een nieuwe te deployen.

The Bureau

Nog handiger is dat Carter al snel een buitenaardse gadget krijgt waarmee hij vijanden maar ook turrets kan optillen, van een afstandje. Dus turret deployen en laten zweven zorgt ervoor dat die turret ook vijanden die schuilen achter een auto makkelijker kan raken. Een andere combinatie is bijvoorbeeld de vijand optillen van zijn veilige schuilplaats en je twee agenten erop los laten schieten. En zelf kun je ondertussen ook munitie in het slachtoffer pompen. Voor dit soort combinaties krijg je extra ervaringspunten.

Met die ervaringspunten kun je nieuwe vaardigheden unlocken, tenminste, als je er genoeg van hebt. Niet alleen bij jezelf, maar ook je agenten hebben een eigen skilltree. Zo leert een engineer laserturrets te zetten of mijnen neer te leggen. Net zoals in XCOM moet je zorgen dat je digitale medespelers niet doodgaan. Want dood is dood en weg is alle moeite die je in ze hebt gestoken om ze te levelen.

The Bureau

En met een beetje pech ben je vergeten nieuwe rekruten niet mee te trainen en heb je een ervaringsprobleem als je net op dat moment in een latere missie bent. Als een agent dodelijk geraakt is, heb je nog even om bij hem te komen en hem op te lappen, maar zaak is dat je tactisch je orders geeft, zodat je wel de mogelijkheid hebt om op tijd bij ze te zijn, mocht het nodig zijn. Daar ga je zeker voor, want een agent kwijtraken is zoals XCOM altijd is geweest, een echt verlies voor je latere missies.

En het gevaar om agenten kwijt te raken is overal. Voor gamers die een XCOM hebben gespeeld zijn Sectoids al bekende wezens en niet heel lastig. Maar dat wordt al snel anders bij de Muton, de groteske trage wezens die als ze eenmaal gaan schieten gatenkaas van je kunnen maken. De eerste ontmoeting staat me nog bij, en gelukkig was dat er een waar ik de beste alien kon laten zweven en zo al de helft van zijn levensmeter kon afsnoepen. Alleen die cooldowns…

The Bureau

Naast de bekende XCOM-wezens zijn er wezens die ze bezitten. Ja, er is een ander, sterker ras in The Bureau: XCOM Declassified en die zijn nog irritanter dan Mutons. Snel, de mogelijkheid om andere tijdelijk sterker te maken, te genezen of gewoon verdomd veel vuurkracht hebben, ze zijn waar mogelijk nog een stapje erger. Ze kunnen namelijk ook de vorm van mensen aannemen. En ze laten vreemde wezens op je los die meer op een vijandelijke inktblubber lijken. En dan nog buitenaardse gevechtsvliegtuigen, zwaar bewapende robots met daarin een buitenaards wezen dat maar al te graag schiet, van alles kom je tegen.

Dekking zoeken is dan ook van levensbelang in The Bureau: XCOM Declassified. Zoals in eerdere XCOM-spellen zie je aan schildicoontjes hoe goed je dekking is op een bepaald punt. Achter een hoopje zandzakken heb je matige dekking, achter een grote betonnen paal wordt dat al beter. Maar alles is beter dan in het open veld staan. En hier gaat de AI van het spel nog wel eens de mist in.

The Bureau

Zo geef ik een van de leden de opdracht om een vijandelijke turret vanaf de zijkant aan te vallen, dus eerst een bewegingsorder en daarna een speciale aanval. De held springt over zijn dekking heen, rent naar de aangewezen plek, zoekt dekking, en gaat aanvallen. Oké, hij won, maar van mij had hij ietsje subtieler gebruik kunnen maken van alle dekking die er voor handen was.

In de jaren zestig waren er nog geen toffe geweren, dus je moet het in het begin doen met simpele wapens, zoals pistolen, geweren en granaten. Later kom je in het bezit van de wapens die de wezens gebruiken en die kun je laten onderzoeken op de XCOM-basis. Net zoals in eerdere versies is onderzoek belangrijk, wil je jouw verdere collega's nog uitrusten met de nieuwste buitenaardse snufjes.

The Bureau: XCOM Declassified is geen realtime first-person shooter, maar ook geen turnbased strategy. Een volledige omschrijving van het genre zou covered-based, squad-based, tactical third-person shooter zijn. Het is heel erg XCOM maar dan zonder de 'rust' van het nadenken over je volgende tactische zet. De tijd vertraagd als je jouw teamleden orders geeft, maar het zorgt ervoor dat je wel constant snel moet denken. En een missie wil nog weleens opeens helemaal overhoop gegooid worden tijdens het spelen, zodat je jouw tactiek moet herzien. Moet een XCOM-fan bang zijn voor deze nieuwe insteek in de franchise? Laat ik, een XCOM-fan, het zo formuleren: het zegt genoeg dat een ochtendje spelen uitliep tot ver in de middag. Hopelijk maken ze die AI nog even net wat subtieler in het verplaatsen, want dat zorgt nog voor onnodige dodelijke ongelukken.