Mortal Kombat

Header

Op de gamescom in 2010 hadden we al het genoegen om met deze bloedige fighter-game bezig te gaan. Nu mocht FOK!games nog eens aan de gang met bloed, gore en uh, bloed. Mortal Kombat is terug, klaar om elke twijfel welke game het bloedigste is de kop in te drukken. Of beter gezegd, die kop gaat er af.

De makers hebben het nog eens benadrukt: de fans vroegen na het laatst uitgekomen deel of het weer zoals vroeger kon, bloederig en bruut, en daar hebben ze gehoor aan gegeven. Met de hedendaagse technologie zijn ze gaan kijken wat ze konden maken. Wij mochten kijken of ze geslaagd zijn in hun poging Mortal Kombat weer terug naar de roots te brengen.

Mortal Kombat

Vorig jaar kon je maar met acht personages spelen, nu hadden we een demo met meer personages en meer levels. Er was dus meer unlocked, sterker nog, er was iets te veel te zien, waar we helaas onze mond over moeten houden tot het uitbrengen van de game in april. De fans zullen in ieder geval blij zijn, dat weten we zeker. Bij de personages mogen we nu ook gaan vechten met Kano, Ermac, Liu Kang, Jax en onze favoriete boezemvriendin, Sonja Blade.

Alle bewegingen die deze vechters ooit hadden zijn weer terug. Sonja doet haar 'leg grab', Kano gooit nog steeds met messen en Liu Kang doet aan luchtfietsen. Maar grafisch is het allemaal zo veel mooier, ook de schade die de personages krijgen is terug te zien aan hun kleding en wonden. De omgevingen zijn mooi weergegeven en enkele stages hebben natuurlijk een stage-fatality. Bij "The Pit" sla je iemand naar beneden, maar het metrostation is toch wel het bruutst, het gezicht van je tegenstander kennis laten maken met een rijdende metro is op zijn minst niet subtiel te noemen. Het wordt allemaal gedetailleerd op het beeld getoond. Alle personages zijn gedetailleerde 3D-modellen in een 3D-omgeving. Alleen het vechten zelf is weer 2D, dus geen ronddraaiende camera's, maar overzichtelijk tegenover elkaar.

Mortal Kombat

Als je de gelukkige eigenaar van én een PlayStation 3 én een 3D-televisie bent, dan heb je de mogelijkheid al deze gevechten in 3D te zien. Het knappe is dat zelfs een toeschouwer zonder bril het nog prima kan volgen. Het was een van de ‘eisen' van Ed Boon, de bedenker van de franchise: als er 3D in komt, dan moeten ook mensen zonder 3D-bril mee kunnen kijken, want 3D-brillen zijn over het algemeen duur, dus als je met zes man aan het gamen bent kan dat een nog duurdere hobby worden. Het 3D-effect is niet overdreven aanwezig, en ook niet vermoeiend voor de ogen. Het maakt het allemaal net wat mooier, maar het is niet echt nodig om van het spel te genieten.

De besturing is ten opzichte van vorig jaar wat aangepast, de bewegingen zijn meestal, zoals je verwacht, uit de hoed te toveren met een "kwart cirkel + knop". Mocht je de bewegingen nog niet kennen dan kun je onder het vechten nog de lijst met knoppencombinaties bekijken. Daar staan de normale bewegingen, maar ook de X-ray-bewegingen en fatalities. Ja meervoud, elke persoon heeft minimaal twee fatalities. Deze moet je vrijspelen, dus in het begin start je er met één, maar door verder in het spel te komen speel je andere fatalities vrij.

Mortal Kombat

Wil je rustig kunnen oefenen van de bewegingen, dan is er een tutorial voor elk personage. Dan leer je de verschillende bewegingen en hun nut kennen. Ook is er een speciale tutorial voor fatalities. Dat leert je welke knoppencombinatie nodig is, hoe ver je van een tegenstander moet staan

De multiplayer heeft een versus-mode voor twee, drie of vier spelers. Met vier personen spelen geeft zo'n extra dimensie erbij, niet zo overdreven veel mogelijkheden als in bijvoorbeeld een Marvel vs Capcom 3, maar genoeg om de tegenstanders te kunnen verrassen of een partij volledig om te gooien. Ieder kiest zijn favoriete personage en de eerste twee spelers gaan tegen elkaar strijden. In die strijd kun je wisselen van speler. Dat kan gewoon door een wissel, of je laat diegene binnenkomen met een aanval. Ook zijn er assists, dus de originele speler blijft staan, maar vraagt even hulp in de vorm van een aanval van zijn medespeler.

Mortal Kombat

De Challenge Tower zal genoeg spelers aantrekken. In deze reeks uitdagingen, zo'n driehonderd in totaal, zul je genoeg uitdagingen vinden die echt lastig zijn. Elke uitdaging die je lukt levert punten op. Met die punten kun je uitdagingen 'overslaan' zodat je ze niet hoeft te doen, mocht er eentje tussenzitten die je echt frustreert. Natuurlijk wil je ze allemaal doen, maar goed dat deze optie er is. Niets is irritanter dan een uitdaging die maar niet wil lukken en je de andere uitdagingen in de toren links laat liggen. De oude uitdaging "Test Your Might" is weer terug, maar sommige andere uitdagingen zijn soms apart: een zombie staat op en jij moet hem neerkrijgen voordat hij het eind van het scherm haalt. Of wat te denken van "Test Your Luck". In het begin van een level worden er willekeurig effecten toegevoegd. Dan moet je aan denken aan slowmotion-vechten, vechten zonder armen, of de wereld wordt op zijn kop gezet en je mag opeens ondersteboven vechten. Zo zijn er honderden effecten. Het filmpje hieronder laat er meer zien.

Mortal Kombat komt 19 april uit op Xbox 360 en PlayStation 3. Lees ook ons interview met Hans Lo en Erin Piepergerdes.