Need for Speed World

Racen met een magneet

Zoals hierboven vermeld zitten er in de game ook power-ups, dit zijn kleine dingen die je net even dat extra geven in een race. Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat degene die eerste ligt een magneet wordt en hiermee de NPC-auto's naar zich toe geworpen krijgt of zorg ervoor dat je zelf voor vijf seconden een boost krijgt in je snelheid.
Helaas wordt niet verteld dat deze power-ups opraken nadat je ze gebruikt, je krijgt er tien van elk en op is op, tenzij je nieuwe koopt voor echt geld of er eentje krijgt als je een race uitrijdt (één van de vijf kaarten die je mag kiezen). Power-ups duren niet heel lang maar ze kunnen je wel net even dat zetje geven dat je nodig hebt.

Racen doe je met zijn achten als er ook acht spelers zijn, soms doe je ook een race met maar drie of vier spelers als te weinig mensen zich aanmelden voor een race. Als je meedoet aan een race kom je eerst in een soort lobby terecht waar je wat kunt typen en bekijken wat voor level iemand is en welke auto deze rijdt.
Races zijn in het begin nog leuk maar al snel kom je erachter dat het allemaal van hetzelfde is maar dan in een ander gedeelte van de stad of op een ander stuk parcours dat je vrijspeelt door te levellen. Er zijn een aantal short-cuts die je kunt nemen in een race en deze moet je echt nemen want anders verlies je enkele seconden en die haal je alleen nog in door een goede power-up te gebruiken of door puur geluk als degene voor je botst. Je kunt je tegenstander hinderen door op bepaalde punten een pilaar of iets dergelijks kapot te rijden, waardoor er iets op de weg valt en degene achter je moet uitwijken. Vaak genoeg ligt zo'n hindernis net buiten je bereik en laat je hem links liggen omdat je zo strak mogelijk de bocht in wilt of uitkomt.

NFS

Wat niet helpt is dat de game geen soundtrack heeft en dat je tijdens races alleen naar de geluiden van je motor luistert of het geluid van voorbij schietende objecten, wat eerder een slow motion effect geeft dan een snelheidseffect. In combinatie met het snelheidseffect van je scherm is het even wennen, want het lijkt niet te kloppen.

Een iets serieuzer probleem is lag, tijdens een autorace kan er soms wat lag ontstaan en die ene seconde dat het vastloopt terwijl je een bocht neemt, kan het al te laat zijn en crash je in de vangrail. En is het niet de lag die dat doet, dan is het wel één van je medespelers die vaak genoeg denken dat de auto's een grotere versie van de botsauto's zijn.

Als je een aantal vrienden hebt kun je elkaars statistieken vergelijken of met elkaar afspreken op bepaalde locaties waar je de gelegenheid krijgt om foto's te maken in een soort foto-mode. Natuurlijk blijft het racen met je vrienden toch nog het leukst.

Boosting my performance

Als je eenmaal een aantal races hebt gereden, je level wat omhoog gekrikt hebt en wat geld verdiend hebt dan kun je eens gaan kijken naar het aanpassen van je auto. Je kunt in het begin nog maar kiezen uit drie aanpassingen aan je auto, elke aanpassing doet precies hetzelfde alleen je auto ziet er iets anders uit. Als je level omhoog gaat zijn er meer auto's beschikbaar en ook steeds meer aanpassingen voor je auto. Je kunt je auto een nieuw kleurtje geven of verschillende soorten vinyl erop plakken, helaas kun je niet zelf plaatjes uploaden en zul je het moeten doen met een (wel uitgebreide) voorafbepaalde keuze aan plaatjes.

Als het allemaal niet snel genoeg gaat of je even in de duurste auto wilt rijden voor drie dagen dan kun je Boost gebruiken. Boost zijn punten die je krijgt door ze te kopen met echt geld. Wil je drie dagen 25% extra reputatie of drie dagen 25% extra geld, kost dit je €5,-. Of wat dacht je van de duurste auto voor drie dagen huren voor €5,-. Het enige nadeel van huren is wel, als je level 5 bent en je hebt een dure auto gehuurd, kun je dus alleen maar racen met mensen die een auto in dezelfde klasse hebben. Dat wordt dus niet makkelijker winnen. Zijn je power-ups op en wil je nieuwe? Koop er vijf voor €1,-.

NFS

De conclusie

Need for Speed: World doet wat het moet doen, een racegame leveren die online te spelen is, alleen wel van matige kwaliteit. Er zal nog aardig wat getweakt moeten worden aan de game en hopelijk zal dat snel gebeuren. Ik raad iedereen die geïnteresseerd is aan om het gratis gedeelte uit te proberen. Het gratis gedeelte toont de volledige basis en laat je van alles een hapje nemen en als het genoeg bevalt kun je makkelijk het spel kopen. De auto's zien er goed uit maar daar heb je niks aan als je door lag net de perfecte bocht mist en daardoor je race verknoeid.

Pluspunten Minpunten Eindcijfer
+ Grote wereld
- Races lijken op elkaar