PSPgo

En dan de games. De PSPgo is bedoeld om altijd in je zak mee te dragen waardoor het zinloos zou zijn als je nog wel een stapel UMD’s mee zou moeten nemen. De UMD-lader is dan ook weggelaten uit het design. Hiervoor in de plaats zit er zestien GB intern geheugen in de PSPgo en is het mogelijk om het geheugen nog verder uit te breiden. Hierbij is wel een nadeel dat Sony van de Pro Duo memory Stick is overgestapt naar de M2 Micro waardoor je, als je al een PSP bezit, nieuwe memory kaarten zal moeten kopen. Toch zorgt dit alles ervoor dat je ontzettend veel games op je PSPgo kan zetten en deze altijd met je mee kunt dragen. Speciaal voor de PSPgo zijn vrijwel alle games digitaal te verkrijgen via de Playstation Store en zullen er PSP Mini’s verschijnen. Dit zijn hele kleine games zoals varianten op Tetris en andere puzzel-spelletjes. De “grotere” games zijn ook niet heel erg groot. Op dit moment staan er vier games op mijn PSPgo (Gran Turismo, Killzone Liberation, Echochrome en Wipeout Pure) en heb ik nog zo’n veertien GB van de zestien over.

Omdat je alle games digitaal op je PSPgo zal moeten zetten is het belangrijk dat dit allemaal soepel en makkelijk gaat. Gelukkig is dat ook zo. Het verbinden met een draadloos netwerk gaat snel en mocht je niet de beschikking hebben over een draadloos netwerk, dan is het mogelijk de games via je PC binnen te halen en met de USB-ingang op je PSPgo te zetten. Het is alleen wel jammer dat voor een apparaat waarmee je veel tijd op het web zal rondbrengen je nog steeds niet de mogelijkheid hebt een PSP-friends-list te maken.

Ondanks het hippe nieuwe design is toch de vraag of de nieuwe PSPgo het prijskaartje van 250 euro waard is terwijl je voor 170 euro al een nieuwe PSP-3000 kunt aanschaffen. Er zitten een aantal nadelen aan de Go die de andere PSP’s niet hebben. Zonder de UMD’s is het niet mogelijk om games uit te lenen of weer te verkopen terwijl de prijzen van games op UMD’s en de digitale varianten even hoog zijn. Mensen die al een PSP hebben, zullen hun oude games niet op de PSPgo kunnen spelen en alles weer opnieuw mogen aanschaffen. Voor deze mensen is een regeling waarbij je drie games gratis mag downloaden uit de store maar de keuze is beperkt en kan natuurlijk niet opboksen tegen de tientallen UMD’s die sommige mensen al in hun kast hebben staan. Een ander nadeel van de PSPgo is dat het niet mogelijk is om je camera of GPS erop te gebruiken. De USB poort die in de oude PSP’s worden gebruikt is namelijk veranderd waardoor je een converter nodig zult hebben om ze nog te kunnen gebruiken.