Age of Empires: The Age of Kings (import)

Tijdens de missies van de campaigns is het de bedoeling dat je bepaalde goals haalt. Een aantal daarvan zijn zogenaamde basisgoals die je sowieso moet halen om de missie te laten slagen, andere zijn subgoals waarmee je empire points kunt verdienen. Met deze punten kun je via \\\'Bonus Items\\\' in het hoofdmenu nieuwe units en maps unlocken.

Naast de campaigns kun je ook een Empire Map spelen, hierin kun je zelf bepalen met welke beschaving je speelt en welke map je speelt. Ook bepaal je de winst condities. Je kunt winnen door Conquest (waarin het de bedoeling is dat je alle vijanden uitschakeld), door het bouwen van een wonder (moet minstens vijftien dagen blijven staan) of door het instellen van een aantal speeldagen waarna bekeken wordt wie na dat aantal dagen de hoogste score heeft.

Er is een groot nadeel aan Age of Empires: The Age of Kings. Het is zo ontzettend jammer maar de game crasht vaak. Tijdens een treinreis van 3,5 uur spelen is het spel drie keer bevroren, waardoor er niet meer gesaved kon worden en DS alleen nog maar uitgeschakeld kon worden. Daarna is het nog een aantal keren gebeurd. Het is dus echt aan te raden om elke beurt te saven. Misschien wordt dit probleem voor de Europese versie nog verholpen, want eigenlijk kan een spel niet met zulke bevriezingsproblemen verkocht worden.

De besturing voelt erg goed aan, je gebruikt de stylus om units te selecteren en om aan te geven waar ze heen moeten. Per unit kun je dan acties kiezen, zoals bijvoorbeeld aanvallen of je move ongedaan maken. Soms staan er echter veel units bij elkaar en dan is het weleens lastig precies de middelste unit aan te tippen. Je kunt naast de stylus ook de knopjes gebruiken om het spel te besturen.

Grafisch ziet Age of Empires er goed uit, zeker als je het vergelijkt met een game die er op lijkt zoals Battles of Prince of Persia. Zowel de units, de maps als de gebouwen zien er mooi uit. Verder is het prettig dat je veel kunt instellen, bijvoorbeeld of je de animaties wilt zien van de gevechten en of je de units wilt zien lopen. Ook kun je de muziek of de sound effects in- of uitschakelen. De muziek als je het spel opstart is exact hetzelfde als van de andere Age of Empires versies, de muziek tijdens het spelen is nieuw en klinkt erg prettig. De soundeffects zijn ook hetzelfde als in de PC versies, elke beschaving heeft weer zijn eigen stemgeluid.