Age of Empires: The Age of Kings (import)

Inge (inkie1010)
De Age of Empires spellen op de PC zijn altijd zeer succesvol geweest. Majesco heeft met Age of Empires: The Age of Kings de stap naar de handheld gewaagd. In Amerika is de game nu sinds 14 februari verkrijgbaar. In Europa zal Age of Empires: The Age of Kings vanaf 26 mei verkrijgbaar zijn.

Age of Empires op de DS verschilt van zijn broertjes op de PC, doordat het geen real-time strategy is, maar turn-based. De gameplay is totaal anders. Als je de game opstart wordt je echter meteen verwelkomd door het bekende Age of Empires deuntje wat er voor zorgt dat je toch meteen in de Age of Empires sfeer belandt.

In het hoofdmenu kun je kiezen uit Single Player, Multiplayer, User Profile, Bonus Items, Library en Credits. Single Player bestaat uit een aantal campaigns die weer onderverdeeld zijn in missies en de Empire Map mode. Multiplayer kan via DS-to-DS en volgens het hot seat principe (met één DS).

Age of Empires: Age of Kings bestaat uit vijf verschillende campaigns. De campaigns draaien om een belangrijk figuur van een bepaald volk. Omdat er vijf beschavingen te spelen zijn en daarmee vijf hoofdfiguren, zijn er ook vijf campaigns. Deze bestaan uit de Franken met Joan of Arc, de Britten met Richard I the Lionhearted, de Saracenen met Saladin, de Mongolen met Genghis Khan en de Japanners met Miyamoto eeh sorry Minamoto Yoshitsume.

Je begint met de campaign van Joan of Arc. De zogenaamde tutorial campaign, al wordt deze na een paar missies al snel niet zo eenvoudig meer. Joan of Arc is je hero, zij beschikt over bepaalde krachten die je per dag een keer kunt gebruiken. Per dag? Age of Empires: The Age of Kings werkt met dagen. Elke unit kun je per dag een actie laten uitvoeren. Zo kan een unit een bepaald aantal stapjes zetten, aanvallen of simpelweg niets doen. Als je unit gebruikt is kleurt deze grijs en kan hij pas de volgende dag weer gebruikt worden. Buiten dat je units bestuurt heb je ook gebouwen, net als in de andere Age of Empires versies. Ook heb je villagers die per beurt weer een gebouw kunnen bouwen.

In tegenstelling tot de real-time strategy versies heb je maar twee verschillende resources, goud en eten. Dit vergaar je door je villagers boerderijtjes en mijnen laten bouwen, na elke dag ontvang je dan eten en geld waarvan je weer units kunt trainen, gebouwen kunt bouwen of research kan doen. Ook in de DS-versie kun je veel research doen. Heb je een bepaald aantal dingen onderzocht van een bepaalde age en genoeg goud en food verzameld, dan kun je naar de volgende age gaan waardoor weer meer units, gebouwen en technieken beschikbaar zijn. Er zijn vier ages waar je door kunt gaan: Dark Age, Feudal Age, Castle Age en Imperial Age.