DTM Race Driver 3

Het belangrijkste in een racegame is natuurlijk de gameplay en bij DTM 3 is dat prima in orde. Elke auto die je bestuurt voelt anders aan en vooral met de snellere wagens zul je in het begin moeite mee hebben. Wanneer je van een Formule Ford-wagen overstapt naar een vrachtwagen dan merk je gelijk dat de vrachtwagen echt veel zwaarder is en dit heeft ook duidelijk invloed op de wegligging. Dit is nu een extreem voorbeeld, maar de verschillen tussen de auto’s merk je wel degelijk. DTM 3 is geen pure race-simulator, maar komt er dicht in de buurt. Vooral in de snelle klasses is het erg moeilijk om een foutloos rondje af te leggen; elk foutje wordt gelijk afgestraft. Maar het is ook weer niet zo realisitsch dat een auto totaal niet te besturen is met je keyboard. Ook belangrijk is de AI van je tegenstanders in de singleplayer, want bij elke bocht onterecht van de baan geramd worden is niet erg leuk voor de spelervaring. In DTM 3 is de AI erg goed en ze racen bijna als echte personen. Ze laten meestal ruimte als je ze wil uitremmen, maar soms zien ze je niet (of doen alsof) en proberen toch nog de deur dicht te gooien. Tijdens het racen heb je echt het gevoel alsof je tegen menselijke coureurs aan het racen bent, alhoewel ze soms wel hele domme acties uithalen. Deze domme acties komen gelukkig niet vaak voor, althans niet vaker dan dat de speler ze zelf uithaalt.

Verder zijn de physics prima in orde en je voelt elke hobbel op het ciruit. Wanneer je met één wiel op het gras komt dan hou je de auto meestal niet op de baan. Mocht je de auto toch recht houden dan zul je gelijk merken dat er een hoop rotzooi op de wielen zit en dit is niet goed voor de wegligging. Wanneer je de auto niet op de baan houdt dan heb je grote kans dat je je auto zwaar beschadigt en bij deel drie is het schademodel nog uitgebreider. Rechts onderin je scherm zie je naast de kilometerteller en de toerenteller ook een aantal symbooltjes die de status van je auto aangeven. Je ziet een model van je auto met vier wielen die aangeven of de banden op temperatuur zijn. Daarnaast zie je verschillende symbolen voor bijvoorbeeld de versnellingsbak, de motor en de stuurinrichting. De symbolen veranderen van kleur aan de hand van de ernst van de schade aan dat onderdeel; een keer te hard over de curbstones en je vering begint rood te kleuren. Een paar keer achter elkaar te hard over de curbstones of een keer de muur toucheren zorgt ervoor dat je wielophanging het echt begeeft en dit zal je ook zeker merken in de wegligging; is je linker wielophanging kapot dan zal de auto in zijn geheel naar links trekken. Gedurende de race zal je auto dus langzaamaan steeds slechter worden als je niet voorzichtig rijdt en ook de banden krijgen steeds minder grip. Gelukkig heb je de mogelijkheid om de pits in te gaan en hier kun je zelf kiezen wat er gerepareerd moet worden: hoe meer je wilt repareren hoe langer je stil staat.

Maar de interne schade is niet alle schade want ook je bodywork kan beschadigen en dit gebeurt erg snel. Zeker in de open wheel-klasses kan je heel gemakkelijk je vleugel eraf rijden of een wiel kwijt raken. De schade die vervolgens ontstaat ziet er echt goed uit en de stukken carbonfiber vliegen je om de oren bij een flinke crash. Gelukkig kun je de schade ook uitzetten en met veel meer risico rijden, maar dat doet wel af aan het racegevoel. Dat racegevoel weet DTM 3 echt heel goed te simuleren en dit komt ook door de goede graphics. Het ziet er niet perfect uit, maar alles ziet er gewoon goed uit. Vooral de auto’s en het asfalt is erg mooi gemaakt en zelfs met 20 auto’s op het circuit zul je geen last hebben van framedrops, mits je het spel natuurlijk de settings laat bepalen. De omgevingen zien er nog steeds een beetje kaal uit, maar bij bijvoorbeeld het rallyrijden ziet het er juist extra goed uit. Vooral de bomen zien er bijna levensecht uit. Hier race je echter voorbij met meer dan 100 km/uur en je zult er weinig van zien. Over het rallyrijden gesproken: dit gedeelte is sterk verbeterd en het is ongeveer even goed qua gameplay als het racen op de normale circuits.

Mocht je uitgekeken zijn op de singleplayer dan heb je altijd nog de mogelijkheid om de multiplayer uit te proberen. In DTM 3 is de multiplayer goed uitgewerkt en ze werken samen met Gamespy om alles centraal te regelen. Je kunt in het spel gemakkelijk een nickname aanmaken en vervolgens gelijk een game starten of joinen. Het gaat allemaal erg soepeltjes en het menu is erg overzichtelijk ingedeeld. Tijdens de sessies heb je veel verschillende instellingen die je kunt veranderen zoals de damage, of de auto’s getuned mogen worden, welke regels er gelden, enz. Ongeveer dezelfde instellingen als tijdens een singleplayer-race. Wanneer je een sessie hebt gejoined of opgezet dan kun je de auto dus tunen (afhankelijk van de instellingen van de host), de race bekijken als die nog bezig is, chatten met de andere spelers (er kunnen twaalf personen tegen elkaar racen) of op F2 drukken als je klaar bent om te racen. Wanneer je op zoek bent naar een game kun je de beschikbare games filteren op bepaalde voorwaarden zoals het type race, de klasse auto\\\'s, of je met schade wilt rijden of zonder. Helaas is het niet mogelijk om te filteren op hoe lang het nog duurt voordat een race begint. Hierdoor is het mogelijk dat je in een game terecht komt die net begonnen is. Je kunt in de lobby van de game wel zien hoe lang de race nog ongeveer zal duren.