Film: Wallace & Gromit

In het dorp waar Wallace en Gromit wonen, wordt ieder jaar een groentewedstrijd gehouden. Pimpen met je komkommer, aubergine, wortel of krop sla. Maar dit jaar heeft het dorp te lijden onder een konijnenplaag. De bewoners zijn als de dood dat hun gigantische groentes worden aangevreten door de konijnen. Gelukkig bedenken Wallace en Gromit een manier om de konijnen op een humane manier te vangen en ze zijn de helden van het dorp. Totdat er ineens een reusachtig konijn ten tonele verschijnt. Een konijn zo groot, dat zelfs Wallace en Gromit niet weten wat ze ermee aan moeten. De hele groentewedstrijd lijkt in het water te vallen, als Wallace en Gromit niet met een oplossing komen. Gaat dat ze op tijd lukken?

Claymation heet de manier van animeren die voor Wallace & Gromit wordt gebruikt. De film is beeld voor beeld opgenomen, waarbij de gekleide personages steeds een klein beetje anders gepositioneerd worden. Een ontzettend tijdrovende klus, maar de moeite zeker waard. Stille getuigen van het karwei zijn de vingerafdrukken die in de film te zien zijn in de klei. Hard werken dus, maar de vele moeite is zeker niet voor niets geweest. De film is van dezelfde makers als Chicken Run, die ook erg leuk in elkaar zat. Claymation is een leuke afwisseling tussen alle computer-geanimeerde films van tegenwoordig. Het oogt allemaal erg goed verzorgd en fris. De kwaliteit van de scènes is dus prima in orde.

De film zelf is erg vermakelijk. Het verhaal is origineel en de makers hebben er flink wat humor tegenaan gegooid. Gewoon een erg goed gelukte animatiefilm, die toch voldoende anders is dan de andere. De bezoeker hoeft zich geen moment te vervelen. De tagline 'Actie, Spanning, Mysterie en Groentes' is dus een prima samenvatting van dit speelfilmdebuut van Wallace & Gromit!

Label: UIP Releasedatum: 12 oktober 2005 Kijkwijzer: