Bordspel: Block It!

Allereerst wil ik TPG Post bedanken voor het vakkundig molesteren van de doos: ik moest deze eerst uitdeuken nadat ik hem gekregen had. Nu zit er naast het spel dan ook wel erg veel lucht in; de doos had volgens mij wel wat kleiner en compacter gekund. Maar genoeg gejammerd, vol goede moed ging ik met drie anderen met Block It! aan de slag.

Het spel bestaat uit een speelbord, een dobbelsteen, vier blauwe, vier gele, vier rode en vier zwarte blokjes en tot slot 25 gekleurde kaartjes met een staafje erop waardoor je ze eenvoudig kunt draaien. Elke keer als je het spel begint plaats je de kaartjes in een willekeurige volgorde in de vakjes op het speelbord. Hierbij moet je voorkomen dat op kruispunten tussen vier kaartjes vierkanten van één kleur onstaan, dit is namelijk het doel van het spel.

Spelers moeten bij de start een kleur kiezen en drie blokjes van die kleur voor zich leggen. Als er meer dan twee spelers zijn neemt ieder twee blokjes, anders wordt het wel heel druk op het bord. Het is de bedoeling dat je tijdens het spelen je eigen blokjes zo snel mogelijk op het bord plaatst. Dit doe je door op een kruispunt tussen vier kaartjes een vierkant van je eigen kleur te vormen: hier mag je vervolgens een blokje plaatsen.

Als je aan de beurt bent mag je met de dobbelsteen gooien. Aan de hand van de uitkomst mag je twee kaartjes verwisselen of je mag een kaartje een kwartslag of zelfs een halve slag draaien. Als er een vierkant in jouw kleur is onstaan, dan mag je op het kruispunt je blokje plaatsen. De vier kaartjes onder het blokje kunnen nu niet meer gedraaid worden: je hebt de kaartjes voor anderen geblokkeerd! Je kunt echter met de dobbelsteen ook een 'anti-blok' gooien. Op deze manier kun je blokjes van anderen weer van het bord verwijderen en de blokkade opheffen.