Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 24

De films in de grote formaten (IMAX, Dolby Cinema) buitelen weer over elkaar heen vanaf deze maand, want het zomerfilmseizoen is in volle gang. Deze week voegt een DC-superheld zich bij de Marvel-superheld die al twee weken te zien is, en daarnaast zijn er vooral kleinere titels nieuw in de bioscopen, deze week, plus een retrospectief op films van Werner Herzog.

The Flash

In The Flash komen werelden samen als Barry Allen met zijn superkrachten terug in de tijd gaat om het verleden te veranderen en zo zijn familie te redden. Hierdoor verandert hij alleen ook onbedoeld de toekomst. Barry komt vast te zitten in een realiteit waarin generaal Zod is teruggekeerd met plannen om de wereld te verwoesten, en er zijn geen superhelden meer om iedereen te redden. Barry’s enige hoop is om een gepensioneerde Batman te overtuigen weer in actie te komen en een gevangengenomen Kryptoniaan te bevrijden, ook al is dat niet wie hij verwacht. Om de wereld te redden en terug te kunnen keren naar zijn eigen toekomst moet Barry rennen voor zijn leven. Maar zal zijn offer genoeg zijn om het universum te herstellen?

To Catch a Killer

De jonge, getalenteerde politieagente Eleanor (Shailene Woodley) worstelt met demonen uit haar verleden die haar het leven zwaar maken. Wanneer ze door FBI inspecteur Lammark (Ben Mendelsohn) wordt betrokken bij het onderzoek naar een reeks massamoorden begint een bloedstollende jacht op de ongrijpbare moordenaar. De onervaren Eleanor verliest zich al snel volledig in de zaak en zal haar eigen verleden moeten gebruiken om de motieven van de genadeloze moordenaar te begrijpen, én om hem te kunnen stoppen…

Sparta

Ewald is jaren geleden naar Roemenië verhuisd. Nu hij in de 40 is, wil hij met een schone lei beginnen. Hij verlaat zijn vriendin en trekt naar het binnenland. Samen met enkele jongens uit de buurt transformeert hij een vervallen schoolgebouw, zodat de lokale kinderen van deze nieuwe plek kunnen genieten. De overige dorpsbewoners zijn echter achterdochtig en confronteren Ewald met de bittere waarheid.

L'Origine du Mal

De vijfenveertigjarige Stéphane werkt in een conservenfabriek, maar bevindt zich plotseling in de wereld van de ultrarijken wanneer ze contact zoekt met haar vervreemde vader, een miljardair. In het luxe familiehuis leert ze ook de andere vrouwen in zijn leven kennen en komen langzaamaan de duistere familiegeheimen aan het licht. Maar is Stéphane eigenlijk wel wie ze zegt dat ze is?

Exodus

Twee werelden komen samen wanneer Sam (40), een professionele mensensmokkelaar, met tegenzin Amal redt, een 12-jarig meisje wiens hele familie vermist is geraakt in de Syrische oorlog. Amal gelooft dat ze onderweg zijn naar Zweden, dus gaat ze op reis om ze te vinden. Sam aarzelt, maar maakt zich zorgen bij de gedachte het meisje alleen achter te laten in een niemandsland en wordt meegesleurd. Dit zal het begin zijn van een onverwachte, sterke, warme en gekke vriendschap op een reis die hun leven voor altijd zal veranderen.

Aguirre, der Zorn Gottes (Aguirre, the Wrath of God)
Werner Herzog, 1972

De film waarmee regisseur Werner Herzog faam verwierf: een groep Spaanse veroveraars op zoek naar El Dorado, onder leiding van de waanzinnige kapitein Aguirre. Met Fitzcarraldo is Aguirre, der Zorn Gottes de archetypische Herzog-film over mannen die hun grenzen verleggen en anderen meeslepen in hun poging tot succes. Klaus Kinski is de onvergetelijke Aguirre, de conquistador die El Dorado wil vinden in het Zuid-Amerikaanse regenwoud. De film is legendarisch, de regisseur is legendarisch en, vooral, de hoofdrolspeler is legendarisch. Geen filmnaslagwerk laat het onvermeld: Herzogs Aguirre, der Zorn Gottes staat in dezelfde lijn als Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey en Francis Ford Coppola's Apocalypse Now: grote films, waarvoor de regisseurs tot het uiterste gingen om ze te realiseren. Zijn film – waarvoor cast en crew evenveel ontberingen leden als de fictieve personages – laat je de woestheid en de kracht van het tropisch woud ervaren. Woest is ook Aguirre, huiveringwekkend overtuigend gespeeld door Kinski met zijn wijd opengesperde blauwe ogen, en onderhuids dreigend de soundtrack met natuurgeluiden en composities van de Duitse krautrockband Popol Vuh.

Fitzcarraldo 
Werner Herzog, 1982

Zakenman Fitzcarraldo (Klaus Kinski) wil een operahuis laten bouwen in het Peruaanse regenwoud – om bij zijn kavel te komen laat hij een stoomboot over de heuvels trekken. De levensgevaarlijke krachttoer werd zonder trucage gefilmd. Het is een plan dat anderen voor waanzinnig zouden houden. Herzog en Kinski zijn opnieuw tot elkaar veroordeeld. Peru, begin 20ste eeuw: zakenman Brian Sweeney Fitzgerald, bijgenaamd ‘Fitzcarraldo’, is gek van opera, en in het bijzonder van de wereldberoemde tenor Enrico Caruso. Voor hem wil hij, midden in het regenwoud, een operahuis laten bouwen. Om het benodigde geld te verzamelen koopt Fitzcarraldo een kavel voor een rubberplantage en scheept zich in op een stoomboot naar het oerwoud. Dat is, in een paar regels, het verhaal van Fitzcarraldo, een man die niet alleen zijn dromen droomt maar ze ook tot werkelijkheid wil maken, tegenslagen niettegenstaande. Een typisch Herzog-personage dus, op maat gesneden voor Herzogs ‘liebster Feind’, Klaus Kinski. 

Kaspar Hauser - Jeder für sich und Gott gegen alle (The Enigma of Kaspar Hauser)
Werner Herzog, 1974

Maar liefst drie prijzen in Cannes ontving Werner Herzogs interpretatie van het Kaspar Hauer-verhaal, over een jongeman die niet kan spreken of lezen - wie is dit ‘natuurkind’? Eigenzinnig is Werner Herzog altijd geweest. Voor de rol van de 17-jarige Kaspar Hauser – het ‘enfant sauvage’ dat niet kan spreken – koos hij de 41-jarige Berlijnse straatzanger Bruno S. Kaspar wordt cultuur bijgebracht, maar beviel zijn oorspronkelijke staat niet beter? Het is een raadselachtig verhaal: op een dag wordt in een van de straten van Nürnberg een jongeman gevonden, gestoken in lompen, die niet kan spreken of lezen. In zijn hand een brief met zijn naam, Kaspar Hauser. Kaspar wordt als freak tentoongesteld in het circus – in 1828 gaat men niet zachtzinnig om met mensen die afwijken van de norm -, totdat de geleerden zich over de jongen buigen. Ze willen de mens in de natuurstaat bestuderen: heeft hij een godsbegrip? Moreel besef? En hoe snel kun je iemand die in een kelder is gehouden, gevoed door een man met een masker voor, socialiseren? 

De drie digitaal gerestaureerde films van Werner Herzog worden in diverse bioscopen vertoond met Nederlandse of Engelse ondertitels. Deze films zijn onderdeel van het filmprogramma bij de tentoonstelling ‘Werner Herzog – The Ecstatic Truth’, van 18 juni t/m 1 oktober 2023 in Eye Filmmuseum.