De Wii-launch

Hoewel de Wii het vooral moet hebben van de innovatieve besturing moeten de spellen er natuurlijk wel een beetje gelikt uit zien. Om hiervoor te kunnen zorgen heeft Nintendo een hele lading hardware in het kleine apparaatje gepropt.

Allereerst de CPU. De IBM \\\'Broadway\\\' CPU is geklokt op 729 MHz. Dit is meer dan de 485 MHz die de GameCube bevatte, maar nog net iets minder dan de 733 MHz van de oude Xbox. De Xbox 360 draait op 3,2 GHz, met drie cores. Uiteraard zeggen deze getallen niet alles, aangezien de structuur van de processor zo kan zijn gemaakt dat hij alsnog effectiever werkt. Bovendien is het aantal MHz van de processor maar een deel van de totale berekening.

De GPU, de \\\'Hollywood\\\' van ATI, draait op zo\\\'n 243 MHz. Die van de GameCube had 162 MHz, de oude Xbox had een GPU met zo\\\'n 233 MHz. \\\"The \\\'Hollywood\\\' is a large-scale integrated chip that includes the GPU, DSP, I/O bridge and 3MBs of texture memory,\\\" aldus een studio.

Het intern geheugen: de hoofdchip van de Revolution is 24 MB (1T-SRAM) groot. Als toevoeging daarop is er nog een chip van 64 MB aanwezig. Het totaal is dus 88 MB; twee keer zo veel als de GameCube, 24 MB meer dan de Xbox. De Xbox 360 en PlayStation 3 draaien allebei op 512 MB RAM.

De Wii-controller zelf maakt met de Wii contact via BlueTooth en hierdoor kun je tot op tien meter afstand contact maken met de Wii. De controller is gevuld met motion-sensors en met behulp van infrarood kun je richten op het scherm. Hiernaast bevat de controller ook 4KB geheugen voor bijvoorbeeld jouw Mii, zit er een speakertje in en ook rumble ontbreekt niet. Onderaan de controller zit een soort van USB-poort waarmee je andere controllers kunt aansluiten.



<\/center>
De Wii-controller en Nunchuk<\/center>

Een controller die je op de hoofd Wii-controller kunt aansluiten is bijvoorbeeld de Nunchuk. De Nunchuk bevat ook motion-sensor, en een analoge stick. Hiermee is het mogelijk om FPS-games te spelen. Andere controllers kunnen er ook op worden aangesloten, maar hierover is nog weinig bekend.

Uiteindelijk kun je dus tot de conclusie komen dat, qua pure kracht, de Wii ongeveer twee maal zo sterk zal zijn als de GameCube. Echter, de Xbox 360 en PlayStation 3 liggen ver voor op dit vlak. Uiteraard is het, zoals Nintendo al vele malen heeft verkondigd, niet de bedoeling om puur op grafische kracht te draaien. De console zal ook niet hoeven te concurreren met de 360 en PS3, maar spreekt een aparte markt aan volgens Nintendo.

Voor de Wii en de Wii-controller zijn al een aantal verschillende accessoires aangekondigd. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de controller om te toveren in een stuurtje, of een echt tennisracket. In het laatste geval niet echt nuttig, maar een stuurtje kan zeker helpen tijdens een race-spel. Andere accessoires zijn bijvoorbeeld een USB-LAN kabeltje (de Wii bevat alleen WiFi) en een classic controller om de Virtual Console-games mee te spelen.



<\/center>
De classic-controller<\/center>

Met de Wii kun je ook online, maar dat stelt nog niet heel veel voor. De eerste online multiplayer game zal pas in het tweede kwartaal van 2007 verschijnen in Japan, een datum in Europa is nog onbekend. Via 24connect kan de Wii 24 uur per dag updates ontvangen, dus het kan zo zijn dat je \\\'s ochtends wakker wordt en een nieuw berichtje op de Wii hebt ontvangen (de blauwe led gaat dan branden). Berichtjes versturen kan ook gewoon, en buitenstaanders kunnen ook mailen naar jou op de Wii. Je moet dit mail-adres wel eerst accepteren, op die manier wordt je niet volgespamd. Het is ook mogelijk om een soort van buddy-list bij te houden, dit gaat via de bekende Friends-codes (die ook gebruikt worden op de DS).

Over de DS gesproken; via WiFi is het ook mogelijk om contact te maken met de Wii. Op dit moment wordt het nog nergens voor gebruikt, maar in de toekomst zal dit zeker veranderen.