Interview met Dan Connors (Telltale Games)

Op FOK!games kun je al een tijdje de reviews lezen van games als Sam en Max (of seizoen 2, Wallace en Gromit\'s Grand Adventure en natuurlijk Tales of Monkey Island.Toen bleek dat CEO Dan Connors op de GamesCom in Keulen beschikbaar zou zijn voor interviews grepen we dan ook meteen de kans om erachter te komen wat voor bedrijf er nou eigenlijk achter deze games zit, en wat de toekomst ons misschien nog meer zal brengen. Helaas bleek de plek van de afspraak (\"bij de ingang van de Business Hall\") net wat té vaag en we liepen elkaar mis. Gelukkig bleek Dan erg flexibel en was hij bereid een nieuwe afspraak te maken, zodat het interview een dag later alsnog plaats kon vinden. Dan Connors begon met een korte inleiding over het ontstaan van het bedrijf.




Hij is zelf ooit begonnen bij LucasArts als playtester van games als Sam & Max Hit The Road, Day of the Tentacle en diverse Star Wars-titels. Al snel groeide hij door naar Quality Assurance Supervisor en daarna Executive Producer en Director. Hij werkte ook aan Sam & Max Freelance Police, maar dat spel werd helaas door LucasArts gecanceld omdat ze niet geloofden dat het goed genoeg zou verkopen om de kosten eruit te halen. In 2004 besloot hij samen met LucasArts-collega Kevin Bruner een eigen bedrijf op te richten, Telltale Games. Op dat moment begon men in de gameswereld net een beetje te zoeken naar alternatieve vormen van distributie, en Dan en Kevin zagen het syteem van digitale distributie wel zitten, omdat ze zo het uitgeven van hun spellen in eigen hand konden houden. Twee andere belangrijke speerpunten van het bedrijf zijn \"interactive storytelling\", waarmee een breed publiek bereikt kan worden via relatief simpele gameplay, namelijk \"point and click\"; en het opsplitsen van games in snel achter elkaar uitkomende episodes. Aan het eind van het seizoen volgt een verzamel-DVD die in iets gewijzigde vorm ook in de winkels komt te liggen.

Op de vraag welke manier van distibueren meer succesvol is antwoordt Dan dat ze bewust voor beide methodes naast elkaar hebben gekozen. Op eenzelfde manier als een film bijvoorbeeld in de bioscoop verschijnt, daarna wellicht op TV en ook nog op DVD, wil Telltale verschillende soorten gamers bereiken door de games via verschillende kanalen aan te bieden. Sommigen downloaden elke episode zodra hij uitkomt, maar anderen hebben liever in een keer een seizoen compleet of een tastbaar product en kopen het spel daarom met een hoesje en een boekje. Telltale zal niet snel kiezen om een van de manieren van distributie te laten vallen omdat ze daarmee een groot deel van het publiek zouden mislopen. Inmiddels werken er ruim zeventig mensen bij Telltale, waaronder nog een paar LucasArts-veteranen zoals Dave Grossman en Mike Stemmle. Alle episodes van alle spellen bij elkaar opgeteld, van alle platformen waarop ze verschenen zijn, zijn goed voor meer dan een miljoen verkochte exemplaren.

Overigens was het eerste spel dat Telltale maakte van een heel ander kaliber, namelijk Telltale\'s Texas Hold \'Em, een kaartspel. Het eerste episodische spel was Bone, op basis van de boeken van Jeff Smith. Telltale was op dat moment volgens Dan nog niet echt volgroeid en achteraf gezien zijn de twee Bone-spellen ook niet helemaal geworden wat ze hadden moeten zijn. Inmiddels hebben ze genoeg geleerd om er wel wat moois van te maken, maar helaas is Jeff Smith op dit moment zo druk bezig met een verfilming van zijn strips dat hij geen tijd heeft om zich te bemoeien met een derde aflevering. Telltale wil nog wel meer delen maken rond de Bone-neefjes, maar voorlopig ligt dit IP even in de koelkast.

Tussendoor werd gewerkt aan CSI: 3 Dimensions of Murder, een 3D deel in de populaire serie games op basis van de TV-serie. Daarna volgde al snel het eerste deel van Sam & Max. Na Strong Bad\'s Cool Game For Attractive People volgde een tweede seizoen Sam & Max en vervolgens Wallace en Gromit\'s Grand Adventures. Inmiddels gaan er geruchten over een derde seizoen Sam & Max. Dan Connors kon dit nog niet officieel bevestigen, maar hij zei wel met een grote knipoog dat ik de aankondigingen maar goed in de gaten moest houden. Toen ze eenmaal bewezen hadden dat ze op basis van de oude LucasArts-games populaire nieuwe games konden maken, werd het tijd om over een andere klassieker om de tafel te gaan zitten, Monkey Island. De nieuwe directeur van LucasArts, Darrell Rodriguez, is een grote fan van de serie en het was niet moeilijk hem te overtuigen van de potentie van Tales of Monkey Island.

Tales of Monkey Island wijkt in zoverre af van Sam & Max en Strong Bad, dat de episodes geen losse verhalen zijn maar samen een doorlopend verhaal vormen. Aan het eind van het seizoen heb je eigenlijk één Monkey Island-spel gespeeld, alleen dan uitgesmeerd over zes maanden. Dan Connors was niet echt verrast door de aandacht die Tales of Monkey Island wereldwijd mocht genieten, het gaat tenslotte om een echte klassieker die vele fans kent, maar wel een beetje door de diversiteit van de media die erover schreven. In allerlei kranten en tijdschriften tot aan de Financial Times toe werden de plannen van Telltale rond Monkey Island vermeld.

Tenslotte probeerden we nog wat informatie los te peuteren over toekomstige games. Er gaan allerlei geruchten over allerlei oude LucasArts-games, zoals Loom en Day of the Tentacle. Dan sluit zeker niet uit, dat er nog meer voortkomt uit de gesprekken met LucasArts, maar hij mag en wil er nog niets over loslaten. In oktober wordt er in ieder geval iets aangekondigd, dat een heel ander genre zal zijn (geen comedy). Er werken verschillende teams aan nieuwe spellen; op elk gegeven moment wordt eigenlijk wel aan twee of drie verschillende series gewerkt. Een eerste aflevering van een serie is ongeveer zes maanden in ontwikkeling, de daarna volgende episodes zijn dan in verschillende stadia zodat ze steeds met ongeveer een maand tussenpoos uitgegeven kunnen worden. Ook wordt momenteel gewerkt aan een nieuw CSI-spel, Deadly Intent. In dit spel zal je wederom bewijsmateriaal moeten verzamelen en analyseren, Volgens Dan is dit enorm verbeterd ten opzichte van het vorige spel en zal je je echt een deel van het CSI-team kunnen voelen en zelf de daders aan kunnen wijzen met behulp van de door jouw gevonden aanwijzingen in plaats van door het spel aan het handje gehouden te worden. Hou FOK!games in ieder geval in de gaten voor aankondigingen rond het derde seizoen van Sam&Max en andere titels!