J-Stars Victory VS +

Goku, Luffy, Ichigo en Naruto die het met of tegen elkaar uitvechten? Dat belooft in ieder geval de ultieme fanservice voor Jump-fanaten onder ons. J-Stars Victory VS is al een jaar uit in Japan, maar nu mogen wij in het Westen eindelijk meefeesten met het jubileum van Shonen Jump en V-Jump, de magazines waarin al die helden voor komen.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: J-Stars Victory VS + is een pure fanservice. Zweeft er een groot vraagteken boven je hoofd als je de namen van de personages van de vorige alinea leest, dan is deze game niet voor jou. Heel misschien zou je het willen proberen als je helemaal in vechtspellen bent, maar dan zijn er betere vechtgames die veel meer diepgang en tactiek vergen. Maakt dat gegeven J-Stars Victory VS + overbodig? Nee, er lopen genoeg fanaten rond die zouden willen weten wat er zou gebeuren als al die helden en schurken in een groot gevecht zouden gaan rammen.

J-Star Victory VS +

Je moet wel ernstig veel tijd hebben om alle manga’s te lezen wil je elk personage kennen uit deze game. Jojo’s Bizarre Adventure, Dragon Ball, Naruto, Bleach, One Piece, Fist of the North Star en Saint Seiya ken ik, maar dan houd het voor mij toch echt op. Er zijn verschillende modi in het spel, waarin je de meeste tijd waarschijnlijk in de J-Adventure Modus zult doorbrengen. Er zijn vier hoofdstukken in de J-Adventure modus. Hierin volg je het verhaallijnen van Luffy, Naruto, Toriko en Ichigo, terwijl ze allemaal onderweg zijn naar het grote toernooi, de J-Battle Festival.

Het is niets anders dan een tutorial en introductie tot alle 39 personages die in de game speelbaar zijn. Dan passeren alle dertien ondersteunende personages de revu nog, die niet direct speelbaar zijn. De kenners zullen dus een hoop personages kennen, maar sommigen zijn wel erg niche, en er is geen digitale encyclopedie in het spel dat je een uitleg geeft over de achtergronden van de figuren. Toch heb ik slechtere tutorials gezien, maar voor de verhalen hoef je het niet te spelen.

J-Star Victory VS +

Er is nog meer te doen in J-Stars Victory VS + buiten de J-Adventure modus, maar het straalt weinig inspiratie uit. Een online Battle modus, een offline Free Battle modus en de reden dat dit 'plus' heet: een arcade-modus die Victory Road heet waarin je enkele zij-uitdagingen krijgt, zoals minimaal een x aantal keer ondersteuning vragen of een bepaald aantal keer een powermove doen. Dat was het wel. Karig dus, en voor niet-fans waarschijnlijk een reden om deze fighter te laten liggen. Online multiplayer laat je 2 tegen 2 vechten, maar op de bank in offline multiplayer mag je in splitscreen 1 tegen 1. Volgens de maker was het beeld te klein om nog overzicht over de arena te hebben, en daar heeft hij natuurlijk een punt.

Wat helemaal onbegrijpelijk is, is dat je allerlei munten en kaarten kunt krijgen of kopen spelen om personages en mogelijkheden vrij te spelen. Je kunt een deck van kaarten maken, waardoor jouw personage sterker wordt. Maar waarom zou je? Je kunt met zogenaamde J-Points kaarten kopen, die in je deck plaatsen en zo bonussen vrij spelen. Een betere verdediging voor iedereen, of juist bonussen voor een specifiek personage, op deze manier kun je jouw team sterker maken. Als je nog bepaalde kaarten combineert, krijg je daarvoor nog extra bonussen. Alleen zie ik de noodzaak niet, tenminste, als je tegen de computer speelt. Het is meer een grinding spelletje om die punten te verdienen, dan dat ze nuttig zijn.

J-Star Victory VS +

Een diepgang zit dan ook niet in het vechten zelf. Met twee knoppen om een zwakke of een sterkere aanval te doen, een knop voor de specials, een lock, een block, een ren-knop en een superspecial-knop is er weinig tot geen leercurve. Dat is natuurlijk prima als je de eerste tijd alle personages langs wil lopen om te zien wat ze kunnen, maar daarna zou je meer willen. Bandai Namco weet prima hoe ze een vechtspel moeten maken met titels als Soulcalibur, Tekken en zelfs Super Smash Bros. Daar zit meer in, maar helaas, waarschijnlijk was dit een geval van tijdsgebrek, omdat dit toch echt op het jubileum af moest zijn of zo.

Ik kan J-Stars Victory VS + dan ook niet aanraden als je geen fan van de anime’s of manga’s bent. De gevechten zelf zijn er tof, en natuurlijk is het fantastisch om Goku tegen Luffy of Ichigo op te zien nemen, maar het blijft allemaal net te karig om echt een goede vechtgame te zijn. Te weinig diepgang en te weinig variatie in spelmodi om echt een verschil te maken, terwijl je juist met zulke personages zo veel mogelijkheden hebt om uit te buiten. Jammer, een gemiste kans om andere gamers aan de J-Stars te krijgen. Mocht je wel fan zijn, dan kun je J-Stars Victory VS + spelen op PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita.

• So much fan service
  • Laagdrempelig
  • Weinig diepgang