Theatrhythm Final Bar Line

De franchise Final Fantasy is 35 jaar oud, en de makers hebben waarschijnlijk gedacht: laten we flink uitpakken met content. Theatrhythm Final Bar Line heeft dan ook 385 nummers met elk nog verschillende moeilijkheidsgraden. En dit is het basisspel. Er is ook betaalde DLC om nog meer nummers toe te voegen, met uitstapjes naar onder andere Nier, Live a Life, Octopath Traveler, Xenogears en meer. Over kwantiteit is dan ook niet te klagen, maar hoe zit het met de kwaliteit?

Ik heb nog niet alle nummers kunnen spelen, maar de nummers die ik heb gespeeld zijn met oog voor detail gemaakt. Van elk nummer wordt wel iets uitgelicht en laat je ook soms verrassen. Natuurlijk hadden ze je gewoon op de maat van de meest bombastisch klinkende instrument kunnen laten tappen, maar ze pakken vaak juist de ‘verborgen’ ritmes waardoor je het nummer eigenlijk heel anders hoort. En daarbij is er net zoveel aandacht voor alle nummers van de grote Nobuo Uematsu als Kumi Tanioka die aan Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon heeft gewerkt.

Theatrhythm Final Bar Line - Medley (Foto: Square Enix)

Theatrhythm Final Bar Line is niet alleen op tijd een knop indrukken op de maat omdat anders er een stukje healthbar verdwijnt, maar bij bepaalde noten moet je ook je joystick rustig bewegen zodat je de flow van een stuk ‘naspeelt’. Andere nummers zijn hectischer en dan ben moet je sneller de joystick tikken en bewegen, om het abrupte stoppen en starten van zo’n stuk aan te voelen. En dat zorgt er dan voor dat je nummers met een ander oor beluistert.

Iets wat in Theatrhythm Final Bar Line lijkt gewurmd te zijn is het RPG-element dat we zo goed kennen van de main games. Maar in deze game is het niet interessant. Naarmate je levels voltooit, stijgen je Final Fantasy-personages in het spel in level en verdienen ze steeds meer skills. Maar je gebruikt ze nooit actief tijdens het spelen, want ze worden geactiveerd door bijvoorbeeld simpelweg veel noten te raken of halverwege een nummer te komen. Maar dat wil je toch al, want waarom zou je anders een ritmegame spelen?

Theatrhythm Final Bar Line - Moogle (Foto: Square Enix)

De enige skill-soort die je kan helpen bij het leren van nummers zijn genezende skills als je matig bent in het raken van de juiste noot, want dan kun je tenminste je healthbar weer gezonder krijgen. Er zijn ook nummers met een uitdaging om zoveel mogelijk damage te doen, dan zijn er damage-skills die je daarbij helpen. Maar alsnog moet je het juiste ritme spelen, dus eigenlijk is het alsnog oefenen om de nummers foutloos te spelen. Met of zonder ingame skills.

Het basisspel van Theatrhythm Final Bar Line bevat al enorm veel en met de Digital Deluxe edition krijg je er nog varianten van bepaalde nummers bij of echte hardcore fanatics zoals nummers van The Primals, de band van FFXIV-componist Soken. Het enige dat ik enorm raar vind is dat het iconische ‘Zanarkand’ van Final Fantasy X alleen te krijgen is in de Digital Deluxe-editie van Theatrhythm Final Bar Line. Dit zal neem ik aan bewust zijn gedaan om mensen toch te laten kiezen voor de duurdere editie. Niet zo heel netjes, in eerdere versies van Theatrhythm zat het nummer ook gewoon in het basisspel.

Theatrhythm Final Bar Line is zeker de aandacht waard van elke fan van Final Fantasy of de muziek ervan. Er is heel veel content die je kan wijzen op andere ritmes van nummers en er komt nog meer aan met DLC-packs voor mensen die er maar geen genoeg van kunnen krijgen. Voor mij had het RPG-element er niet in gehoeven. Ik zie het nu maar als knipoog naar de franchise, het biedt weinig extra’s of uitdaging. Als liefhebber van Zanarkand viel me op dat deze in de Deluxe-editie zit. Net zoals Crisis Core - Final Fantasy 7 en de kernvraag voor dit soort praktijken: “Why”.

Gespeeld op Nintendo Switch, ook verkrijgbaar voor PlayStation 4.