Rise of the Argonauts

In het verre verleden, toen mensen nog weinig begrepen van alles om hun heen, verzonnen ze verhalen over goden en helden die overal op de wereld goede daden verrichtten. Deze mythen zijn nog regelmatig de bron voor boeken, films en natuurlijk games. Zo ook de nieuwe game van Codemasters genaamd Rise of the Argonauts.

Rise of the Argonauts vertelt het verhaal van Jason en zijn Argonauten. Jason is de koning van het door Zeus geprezen Iolces. Op het moment dat hij in het huwelijksbootje wil stappen met zijn lieftallige Alceme wordt er een aanslag op zijn leven gepleegd waarbij Alceme dodelijk wordt getroffen door een pijl. Jason zweert dat hij Alceme zal doen opstaan uit de dood en gaat op pad om dit voor elkaar te krijgen. Dit doet hij niet alleen. Op zijn reizen zal hij hulp krijgen van zijn Argonauten en van de goden. Omdat het verhaal één van de belangrijkste redenen is om het spel te spelen zal ik er verder niet op in gaan.

Je zal door het hele spel met veel karakters moeten praten en je zal regelmatig terecht komen in een gevecht met vijanden. Dit zijn de twee belangrijkste delen van het spel maar ze zijn helaas allebei niet helemaal goed uitgewerkt. Je hebt drie verschillende wapens tot je beschikking. Een zwaard, een speer en een knots. De speer is zwak maar snel en heeft een lange reikwijdte terwijl de knots langzaam maar erg sterk is. Aanvallen voer je uit met twee knoppen. Eén voor snelle en één voor langzame aanvallen. Dan is er nog één knop om te blokken, één om te ontwijken en door de R2 knop te gebruiken kan een speciale aanval uitgevoerd worden. Ondanks deze grote hoeveelheid aan knoppen vallen de mogelijkheden tegen waardoor de combat snel saai wordt. Er zijn eigenlijk maar twee combo’s die je hoeft te gebruiken om alle vijanden makkelijk te kunnen verslaan. De vijanden zelf heb je ook snel gezien. Er zijn eigenlijk maar een stuk of vier verschillende vijanden die je met verschillende textures die je door het hele spel tegenkomt. De reusachtige eindbazen zijn daarentegen wel weer een leuke afwisseling.

In het spel kan je bepaalde doelen bereiken die erg lijken op trophies. Door bijvoorbeeld het doden van 35 soldaten zal een doel compleet zijn. Deze doelen kun je in het spel inwisselen voor gunsten van de goden. Deze goden zijn Ares, Hermes, Apollo en Athene. Elke god heeft zijn eigen voordelen. Zo zal je bij Hermes vooral upgrades krijgen voor je speer terwijl Ares je over het algemeen sterker maakt. Deze upgrades zijn vooral passieve krachten maar er zijn ook verschillende goddelijke krachten bij zoals de mogelijkheid om jezelf te genezen. Ook zal je door de levels heen nieuwe wapens vinden die sterker zijn. Op deze manier is het mogelijk je karakter te ontwikkelen. Over het algemeen werkt het goed, alleen zullen echte RPG-fans hier niet warm of koud van worden want het gaat lang niet zo diep als het zou kunnen.