Madden NFL 2007

De meest interessante game-mode van Madden NFL 07 is de Hall of Fame. Hierin worden de eigenschappen, en dus de positie waarop je zult spelen, van je speler bepaald door de genen van je ouders. Je kunt onbeperkt nieuwe ouders kiezen tot je tevreden bent over je ouders en je positie in het veld.
Vervolgens bepaal je hoe je eruit ziet. Hoe beter je eruit ziet, hoe makkelijker het is om filmdeals te krijgen, maar houd er rekening mee dat NFL-spelers weinig genade tonen aan pretty boys.
Als je tevreden bent over je looks, kun je de trainingsvelden op. Afhankelijk van je positie moet je bepaalde doelstellingen halen om bepaalde stats te verhogen. De eerste sessie kan behoorlijk frustrerend zijn, omdat je speler veel fout doet. Zelfs als je timing perfect is, is er een behoorlijke kans dat het mis gaat. Dat komt doordat je speler nu weinig tot niets voorstelt. Tussen de trainingen door doe je ook nog een IQ-test. Op grond van deze trainingen en IQ-test wordt bepaald door welk team en in welke ronde je geselecteerd wordt tijdens de draft. Je eerste stap naar onsterfelijkheid is dan gezet. Je doel is om in de legendarische Hall of Fame terecht te komen.

Tijdens de pre-season-period zul je veel trainen, en veel halve wedstrijden spelen. De coach wil zien hoe ver iedereen is, en ook de rookies krijgen een flinke kans. Tijdens de wedstrijd bouw je invloed op, met deze invloed kun je de stats van jou en andere spelers verbeteren. Als jouw karakter niet speelt, kun je kiezen uit toekijken, zoals je in het echt ook zou toekijken als je niet speelt, of meespelen. Toekijken klinkt wellicht als de mindere optie, maar je krijgt wel inzicht in de verdedigingspatronen van je tegenstander, en dat kun je weer gebruiken als je in het veld staat.

Alles wat normaliter om het veld gebeurt, krijg je ook mee te maken in de Hall of Fame mode. Film-contracten, uiterlijk vertoon en je hairstyle zijn voor de pers net zo belangrijk als die ene beslissende pass die je verprutste. Je zult interviews afgeven, en op basis van die antwoorden worden in de achtergrond beslissingen genomen over het verloop van het spel. Maar je antwoorden kunnen ook een direct effect hebben. Als je bijvoorbeeld arrogante antwoorden geeft, zal het publiek van de tegenstander je uitjouwen. Als je iets fout doet, rolt het gelach van de tribunes.

Deze \\\"sideshow attractions\\\" zijn precies groot genoeg gemaakt om de aandacht niet van het football af te leiden. Verwacht dus geen Def Jam Vendetta-achtige \\\"Pimp My Dude\\\". Het is simpel; je kiest je sportsgear, kan twee tattoeages laten zetten, kappertje pakken en dan is het klaar met het customizen. Persoonlijk favoriete kapsel zijn de dreadlocks, die komen wel grappig onder je helm vandaan in de wedstrijd.

Gaandeweg wordt je virtuele alter ego steeds beter, en komen er transferdeals op je weg. Hoe beter het team waar je in speelt, hoe beter je medespelers. Hoe beter je medespelers, hoe makkelijker jij je taak in het veld kan uitvoeren en zo nog beter kan worden. Hoe beter jij wordt, hoe beter de teams zijn die in je geïnteresseerd zijn.

Al met al kun je de Hall of Fame mode als een regelrechte RPG bestempelen, eentje van het soort waar je tientallen uren mee bezig kan zijn. De replaywaarde is ook enorm groot door deze mode, aangezien American Football tientallen posities kent waar je op kunt spelen. Het is echter wel aan te raden om de auto-save uit te zetten, want na elk event wordt het spel opgeslagen, en dat duurt een seconde of 35. Op den duur wordt dat best vervelend en haalt bovendien de snelheid uit het spel.