Gun

Goede voorbereiding is het halve werk?
Western games. Eigenlijk zijn er daar niet zo veel van. Eens in de zoveel tijd komt er eens eentje voorbij, maar grote hits worden het eigenlijk zelden. Developers kiezen veelal voor een science-fiction of een fantasy setting om hun game op te baseren. Vanuit een totaal onverwachte hoek is er nu echter de game Gun. Waarom onverwacht? De developer is namelijk Neversoft en die staan voornamelijk bekend om hun populaire Tony Hawk skateboard games. Dat is natuurlijk een compleet ander type spel dan een actie-avontuur die zich in het Wilde Westen van de 19e eeuw afspeelt. Op de aanpak van Neversoft is weinig aan te merken. Voor het verhaal hebben ze namelijk de hulp ingeschakeld van Hollywood scriptschrijver Randall Jahnson, waarvan momenteel ook een special op FOK!games staat. Meer informatie over hem en zijn werk aan deze game kun je daar vinden. Ook worden veel stemmen van de karakters in de game vertolkt door bekende namen uit Hollywood. Zo zijn o.a. Ron Perlman (Hellboy), Kris Kristofferson (Blade), Brad Dourif (Lord of the Rings) en Thomas Jane (Punisher) te horen. De basis is er dus in ieder geval, maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat het een topspel is.

Het verhaal
Je speelt de rol van Colton White en bent samen met je vader Ned op jacht. Nadat hij je de basisbesturing bijgebracht heeft, ga je samen met hem aan boord van een rivierboot. Ned heeft daar een afspraak met een dame om een bepaald object op te halen. Hij is blijkbaar echter niet de enige die daarnaar op zoek is. Als snel wordt de boot overspoelt door vijanden en je kunt maar ternauwernood ontsnappen voordat de boot ontploft. Ned had als laatste verzoek dat je naar Dodge City zou gaan om een dame een bezoekje te brengen. Eenmaal daar aanbeland zal het verhaal zich verder als een echte speelfilm ontvouwen en dat onderdeel zit inderdaad goed in elkaar. Mocht er een vervolg komen van Gun dan zal Randall Jahnson hopelijk ook weer van de partij zijn, want hij weet het verhaal overtuigend te vertellen. Aangezien de verhaallijn de spil is van Gun zal ik niet verder in details treden, maar het zal de speler van het begin af aan in zijn greep houden. Qua verhaal is er echter wel een probleem en dat is dat het eigenlijk te snel gaat. De gebeurtenissen volgen elkaar soms in een te hoog tempo op. Misschien is dit opzettelijk gedaan om de game altijd zo boeiend mogelijk te houden, maar het had wel iets rustiger gemogen.

Gameplay
Gun is eigenlijk nog het best te vergelijken met spellen als Grand Theft Auto. De wereld is groot en je kunt gaan en staan waar je wil. Het is te allen tijden duidelijk wat de volgende stap is in het centrale verhaal, maar je bent helemaal vrij om tussendoor iets anders te gaan doen. Ideaal dus voor de gamer die op eigen houtje het Westen onveilig wil maken. Aangezien de afstanden soms groot zijn om te overbruggen zijn er overal wel paarden te vinden waar je gebruik van kunt maken. Nu is het in westerns vaak zo, dat de cowboy een hechte band heeft met zijn paard maar in Gun is dit absoluut niet het geval. Je zult om de haverklap op een ander paard zitten en het maakt ook niet uit waar je dat paard vandaan haalt. Normaal gesproken zou je meteen voor paardendiefstal neergeschoten worden, maar in Gun is dat absoluut niet het geval. Dit is misschien geen groot probleem, maar het valt wel op en past niet helemaal in de sfeer. Op de sfeer is verder trouwens niets op aan te merken, die is subliem.