Dead to Rights II: Hell to Pay

Wat voor spel Dead to Rights II is, blijkt eigenlijk meteen uit het intro-filmpje bij het opstarten van de game. Niks geen langdradig of ingewikkeld verhaal. Nee sterker nog, geen enkel woordje of tekst komt er aan te pas in de hele intro. Enkel een overval waarbij duidelijk wordt dat de criminelen deze keer op de verkeerde plek zijn, op het verkeerde tijdstip. De hoofdrolspeler is deze game is namelijk Jack Slate, een agent die op eigenzinnige en brute wijze korte metten maakt met alle criminelen die zijn pad kruisen. Hij wordt hierbij bijgestaan door zijn trouwe hond Shadow, een Husky die de slechteriken zonder problemen tegen de grond kan krijgen. Het is duidelijk dat dit spel simpelweg een no-nonsense actie-game is met een flinterdun verhaal. Hoewel het er eigenlijk weinig toe doet, wordt er wel uitgelegd dat een rechter, een goede vriend van je, ontvoerd is. Het is aan jou om uit te zoeken wie dat geweest is, zodat je hem op zijn beurt te grazen kunt nemen. Bij het onderzoek stuit Jack echter op een netwerk van corruptie en verraad.

Gameplay
Je begint het spel in een bar, waar je met een patrouillewagen van de politie een deur ramt. De slechteriken die zich toevallig in die ruimte bevinden zul je neer moeten knallen. De allereerste keer zul je waarschijnlijk in het wilde weg gaan schieten, wat niet echt goed werkt. Maar al snel blijkt dat je met R1 preciezer kunt richten, waarbij je aan de kleur van de cirkel kunt zien hoe groot de kans is dat je de persoon goed zult raken. Door het hele spel zijn een aantal verschillende wapens beschikbaar en dit zijn o.a. een .45 met of zonder geluidsdemper, standaard shotgun of eentje met afgezaagde loop, maar ook machinegeweren zoals een Cabal SMG, een Russische AMG en een full-size Cabal machinegeweer. Klein schoonheidsfoutje is wel, dat er in het spel zelf veel meer wapens zitten dan in de handleiding opgesomd worden. De schurken zullen hun wapens laten vallen als ze neergeschoten worden en daarmee kun je je ammunitie op peil houden. Aangezien de ammunitie na verloop van tijd verdwijnt krijg je niet altijd de kans om het zelf op te rapen. Vaak is het dan mogelijk om je hond de spullen op te laten halen. Je kunt Shadow er ook regelmatig op af sturen om aan te vallen. Dit wil in drukke momenten wel eens helpen, en je hoeft ook niet bang te zijn dat de hond geraakt zal worden aangezien hij altijd ongeschonden uit elke situatie komt.