Gun

Wapengebruik
Wat goed uitgewerkt is en prettig speelt is de manier waarop je je wapens hanteert. Er zit een grote variëteit in de game waar je gebruik van kunt maken. Al naar gelang je verder komt in de game zul je meerdere wapens krijgen. Zo zul je bijvoorbeeld een strijdbijl, een remington, pijl en boog en dynamiet kunnen gebruiken. Ook te paard is het mogelijk om de wapens te hanteren en dit is goed geregeld. De game geeft genoeg hulp bij het richten zodat het niet gaat irriteren, maar je hebt toch nooit het gevoel dat de computer alles voor je doet. De geweren kun je vaak als een soort sniper rifle gebruiken en door middel van inzoomen kun je dus ook op grotere afstanden raak schieten. Met je standaard pistool kun je een \\\"quick-draw\\\" mode gebruiken, wat de bekende slow-motion of bullet-time stand is. Dit pistool is het enige wapen waar je onbeperkte ammunitie voor hebt, maar er staan her en der voldoende dozen om je voorraad voor de andere wapens bij te vullen. Op zeer korte afstand heb je natuurlijk niets aan een vuurwapen, dus zul je gebruik moeten maken van een strijdbijl of sabel waarmee je de vijanden letterlijk een kopje kleiner kunt maken. Ook heb je een flesje bij, waarmee je je energie een aantal keren bij kunt vullen door er een slok uit te nemen. Na elke succesvolle missie is die automagisch bijgevuld en de meeste missies kom je dan ook zonder al teveel moeite door op de standaard moeilijkheidsgraad.

De side-quests
Naast het centrale verhaal kun je een hele hoop side-quests doen. Zo zul je her en der \\\"Wanted\\\" posters vinden waar gezochte criminelen op staan. Je zult deze persoon dood of leven te pakken moeten zien te krijgen. Ook kun je ranchers meehelpen bij het terugbrengen van het vee. Dit is precies zoals je in films zou kunnen verwachten aangezien er af en toe zo\\\'n koe probeert te ontsnappen waar je dan achteraan moet gaan. Verder kun je bijvoorbeeld nog goud gaan mijnen en op bepaalde dieren jagen. Door het voltooien van de side-quests kun je geld verdienen en gaan vaak je skills omhoog. Over het algemeen merk je tijdens de game maar weinig van deze upgrades. Daar hoef je de side-quests dus niet voor te doen, maar het brengt wel afwisseling en tijdverdrijf en hoort er wel in.

Graphics
Vanaf het begin is te zien dat er veel tijd en moeite in het grafische gedeelte gestoken is. De omgevingen, stadjes, personen en dieren zien er allemaal zeer verzorgd uit. De bewegingen van de paarden bijvoorbeeld zijn erg goed en natuurlijk. Het beeld gaat altijd ontzettend soepel en er zijn geen momenten waar de framerate merkbaar inzakt. Af en toe zouden de textures gedetailleerder mogen zijn, maar gezien de grootte van de game en de wereld valt dit eigenlijk niet op. De designers van Neversoft hebben solide werk afgeleverd en het grafische pakket is gewoon af.

Audio
Qua geluid is er eigenlijk niets negatiefs te melden. Zoals in de introductie al aangegeven is, worden veel stemmen verzorgd door Hollywood acteurs. De karakters komt dan ook erg geloofwaardig over en dit draagt zeker bij aan de algehele sfeer. Ook de muziek zou zo uit een Hollywood kaskraker kunnen komen. Deze sluit altijd perfect aan op de situatie in de game terwijl de overgangen nauwelijks merkbaar zijn. Mede door de muziek kun je je dan ook helemaal in die periode uit de geschiedenis inleven.

Technieken
De wereld waarin je je bevindt is goed opgezet. De wereld is niet zo massaal groot als bijvoorbeeld in GTA: San Andreas, maar er zijn toch wel twee stadjes, een fort, indianenkampen , mijnen, een ranch en veel open vlaktes en canyons. Hoewel de twee stadjes klein zijn, zijn ze echter wel goed ontworpen en ook de prairies en rotspartijen zou je zo in het echt tegen kunnen komen. Zodra de bevolkte gebieden verlaten worden, valt het wel op dat er buiten de stadjes echt weinig te beleven is. Heel af en toe komen er een paar overvallers op je af, maar meestal is het er doodstil. Dit is erg jammer aangezien dit soort free-roaming games nu juist uitnodigen om op eigen houtje dingen te gaan beleven. De laadtijden zijn gelukkig kort en bij het rijden door het landschap wordt er netjes op de achtergrond bijgeladen zodat je alleen eventjes hoeft te wachten op momenten dat je bij een cut-scene komt.