Advance Wars: Dual Strike

Advance Wars: Dual Strike is het logische vervolg op Advance Wars en Black Hole Rising en is wederom ontwikkeld door Intelligent Systems. Aangezien het alweer het derde deel uit een serie is, kun je je afvragen of het intussen nog wel vernieuwend genoeg is om de doorgewinterde gamer te blijven boeien, maar natuurlijk moet ook de drempel niet te hoog liggen waardoor beginners afgeschrikt zouden kunnen worden. Intelligent Systems is met dit probleem aan de slag gegaan en heeft er meteen maar een uitdaging bij gepakt, namelijk de nieuwe mogelijkheden die de DS biedt. Het tweede scherm en de stylusbesturing kan de game totaal veranderen, wat niet automatisch betekent dat het beter is. Of het nog de moeite waard is om voor Advance Wars: Dual Strike naar de winkel te rennen kun je lezen in onderstaande review.

The battle continues...
Het verhaal gaat verder waar Black Hole Rising ophield. Dit keer speelt het slagveld zich echter af in Omega Land, waar je het nogmaals op moet nemen tegen het Black Hole Army. Voor diegenen die de vorige twee delen niet kennen, Advance Wars is een turn-based strategy game. Dat wil zeggen dat ieder om de beurt met al de beschikbare troepen één zet mag doen. Dit kan verplaatsen, aanvallen, steden innemen of ook gewoon wachten zijn. Het doel is om met je legermacht de vijand te overmeesteren. Dit kan meestal op twee manieren. Of simpelweg door iedere tegenstand te vernietigen, of door het hoofdkwartier van de vijand in te nemen. Tussendoor zijn er echter ook missies waarbij je bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid basissen in bezit moet hebben of een superwapen moet vernietigen.

Net als in de vorige twee delen zit het met de gameplay helemaal goed. In het begin van de single-player campaign wordt er stap voor stap uitgelegd hoe het spel werkt en iedere missie komen er nieuwe units beschikbaar waarvan duidelijk uitgelegd wordt wat je ermee kunt. Ideaal voor de beginner, maar niet vervelend voor de doorgewinterde speler. Mochten de teksten gaan vervelen, dan kunnen dialoogvensters altijd snel genoeg weggedrukt worden. Qua hitpoints zijn de units prima op elkaar afgestemd, waarbij iedere unit zijn sterke en zwakke punten heeft. Het is dus belangrijk om de juiste units tegen de vijand te gebruiken, anders kun je een overwinning wel vergeten. Ook gebouwen innemen is van vitaal belang, aangezien die extra inkomsten genereren waarmee units aangeschaft kunnen worden. Extra werkplaatsen, vliegvelden of havens zorgen ervoor dat je meerdere units per beurt kunt bouwen. In sommige missies is het mogelijk om lange-afstandsraketten af te vuren door de lanceerinstallatie in te nemen. Kortom, er is meer dan voldoende te beleven op het scherm.

Het kon ook bijna niet anders of er zitten nieuwe CO\'s (Commanding Officers) in de game. Ieder heeft zijn of haar eigen Super Power waarmee missies makkelijker of nu juist moeilijker kunnen zijn. Een goede keuze is hierbij dus erg belangrijk. De grootste verandering is echter dat je op een gegeven moment twee CO\'s kunt kiezen voor een missie. Hier komt de term Dual dus weer om de hoek kijken. Als je vijandelijke units vernietigt, krijg je experience points waardoor de Super Powers opgeladen worden. Als gevolg zijn op een gegeven moment de CO Power en de Super CO Power te gebruiken. Als je dan nog iets langer wacht heb je de keuze om de zogenaamde Tag Power te gebruiken. Dit houdt in dat in één beurt beide CO\'s de units mogen verzetten, maar ook de Super Powers kunnen gebruiken. Het op het juiste moment kiezen om hiervan gebruik te maken kan dan ook van essentieel belang zijn om de missie met succes te volbrengen. De AI-tegenstander zal het in ieder geval niet nalaten om hiermee een genadeslag toe te brengen. Wees dus gewaarschuwd!