CD: The Cavern - VA

Elke Nederlandse cabaretier droomt van een overvol en uitverkocht Carré, een zaal met inhoud, geschiedenis, passie en authenticiteit. Liverpool huisvest ook zo'n dergelijk gebouw, een pand dat doordrenkt is met geschiedenis. Herinneringen, ontdekkingen, doorbraken en muzikale grootheden vonden hier een thuis. De funderingen en het interieur ademen gitaarriffs, scherpe uithalen, beukende drums en diepe bassen uit het verleden uit. Het pand kent één van de rijkste muziekhistories op kleine schaal in Engeland. Naam van de club? The Cavern. De muzikale canon van dit gebouw is nu, naar aanleiding van het vijftigjarig bestaan, samengevat op drie cd's, The Cavern - The Most Famous Club In The World.

Het lastige van compilatie-cd's is vaak de incoherentie die een geheel uitstraalt. Losse tracks van verschillende stijlen, tijdspunten en makelij zouden een geheel moeten vormen. Op deze verzamelaar lukt dat. Nostalgie is de bindende factor, de tijdsbalk loopt als een rode draad door het oeuvre op de cd's heen, terwijl deze niet eens geheel in chronologisch volgorde is neergezet. Je verplaatst je makkelijk naar een club waar decennia lang grote namen neerstreken. Het meubulair, de taps, de vergeelde muren, de druppels aan het plafond bij een uitverkocht concert. Met je ogen dicht ben je er zo.

En de optredens die je voor je neus geschoteld kent zijn niet de minste, van 'The Beatles' tot de 'Arctic Monkeys', van 'Queen' tot 'KT Tunstall' en van 'Ben E. King' tot 'The Kinks'. Iconen van de muziekgeschiedenis, die dit podium betraden, vullen de compilatie. En het begint met die band die er 292 keer optrad, The Beatles. De cd's geven je een top 2000 gevoel, je vliegt door de tijd heen met klassiekers. En de samenstelling is ook weer zo dat het geen top 50 van deze 2000 is geworden, gewoon een zeer fijne mix van vijftig jaar pophistorie in Liverpool en een perfect kado voor kerst.

Voor de tracklisting kan je hier kijken

Label EMI Datum: oktober 2007 Waardering: