Gadget: Hercules WAE NEO

Het draadloze gebruiksmak van apparatuur is de laatste jaren sterk gegroeid. Naast de al wat oudere bluetoothtechnologie is hier nu ook de NFC (Near Field Communication) optie bijgekomen. Ook geluidsapparatuurfabrikanten spelen nu grootscheeps in op deze markten. FOK! kon een Hercules WAE NEO luidspreker testen die met beide technologieën overweg kan.

De WAE NEO is een enkele speakerunit die met behulp van het handvat makkelijk op te pakken en te verplaatsen is. De luidspreker weegt iets meer dan 2 kilo en de afmetingen zijn 34 (L) x 14 (B) x 12 (H) cm. Het extra sprankelende tintje van deze unit is de ingebouwde led-strip die de uiteinden van de voorkant bekleedt. Die bijgeleverde lichtshow is te besturen via een tablet of mobieltje met behulp van een app (iOS 4.0+/Android 2.2+). De sfeer van de lichten kan hiermee ingesteld worden op een aantal sferen: in party-mode knipperen de lichten in verschillende kleuren (ongeveer) mee op de maat van de muziek, daarnaast gaat het apparaat in rainbow-mode alle kleuren af en kunnen met behulp van een kleurenpalet allerlei sfeerkleuren worden ingesteld. De WAE NEO werkt op netstroom, maar ook via een op te laden accu die ongeveer 8 uur meegaat als de lichten aan staan en ongeveer 15 uur zonder lichteffecten. Een mooi extra pluspunt van deze speaker.

Behalve het bedienen van de verlichting middels een app kan je je mobiele apparatuur gebruiken voor het afspelen van de muziek, via bluetooth 3.0 met A2DP of via NFC. Mocht je niet over deze functionaliteiten beschikken op je muziekapparatuur, dan kan je altijd nog een 3.5mm jack inpluggen. Hierdoor kan je gemakkelijk je online-streamingdiensten, (internet)radio en mp3-collectie afspelen op de WAE NEO.

Het verbinden van je muziekspelers met de speaker gaat erg eenvoudig en snel. Via bluetooth is de WAE NEO binnen enkele seconden gevonden en ook via NFC gaat het contact leggen snel, de verbinding wordt wel makkelijker gemaakt zonder beschermhoesjes en covers om je mobiele apparatuur heen. Het laatste is een kwestie van je muziekspeler op de aangewezen plek boven op de luidspreker leggen totdat de verbinding tot stand is gekomen.

Het belangrijkste aspect, het geluid, is helaas slechts redelijk te noemen. Op zacht tot normaal volume zijn de bastonen het meest indrukwekkend, maar over het algemeen mist de speaker dynamiek en levert hij een vlak en vrij dof geluid af. De luidspreker wordt aangekondigd als ideaal middel voor feesten, maar het maximale volume is hier niet geschikt voor; slechts in kleine ruimtes zal de speaker de ruimte voldoende kunnen vullen met muziek. Bij de hogere volumes raakt daarnaast de balans verder zoek en begint de speaker te kraken waardoor ook de lage tonen slecht naar voren komen. Voor een adviesprijs van 200 euro valt dat tegen en zijn er zeker betere deals te vinden. Ondanks de leuke toevoegingen zoals lichteffecten, lange batterijduur en mogelijkheid tot bluetooth en NFC verbinding zullen de meeste muziekliefhebbers zoveel geld alleen neertellen voor een apparaat dat ook een goed geluid geeft.