CD: Mooi Wark - Gewoon Idioot!

Ieder jaar zie en hoor je het wel eens: een band die voorheen alleen bekend was in eigen streek en regio - uiteraard zingend in het eigen dialect - breekt nationaal door. Normaal, De Kast en Skik zijn zo wat voorbeelden die me te binnen schieten. Deze bands hebben ook allemaal het geluk dat het succes niet eenmalig was, allen hebben meerdere hits gescoord. Gaat Mooi Wark nu met Gewoon Idioot! doorbreken? Ik denk het niet, al is het album best grappig om te horen.

Mooi Wark is een Drentse band die sinds 1992 al flink aan de weg timmert. Bekend en berucht van optredens in niet al te grote disco's, feesttenten en op verschillende piratenzenders maakten de heren ook al meerdere malen hun opwachting op de regionale TV- en radiozender. Zit een doorbraak er nu voor deze mannen aan te komen? Ik zou geneigd zijn deze vraag met ja te beantwoorden, als Gewoon Idioot hun eerste album zou zijn. Gewoon Idioot blijkt echter al het zevende album te zijn. Voor mijn gevoel zou je als band dan toch wel weten welke kant je op wilt: iets wat na het luisteren van dit album nu niet echt duidelijk is.

Vooropgesteld, het cd-tje is niet slecht. De Drentse heiderock klinkt echter veel te netjes en clean. Veel nummers gaan dan wel over bier en vrouwen, maar dat is duidelijk niet genoeg voor een stoer rock-and-roll imago. De mannen doen erg hun best om net zo ruig uit de hoek te komen als bijvoorbeeld de Achterhoeker collega's van Normaal: een brul hier, een riffje daar. Toch lukt het allemaal niet zo best, misschien dat de betrekkelijke jonge leeftijd van de huidige bandleden hier nog een rolletje speelt.

Ooit las ik eens een citaat van iemand over Mooi Wark: "Eerlijke muziek voor gewone mensen door gewone mensen." Dit klopt als een bus. Gewoon Idioot is een pretentieloos album vol grappige Drentstalige nummers die het live in een feesttent of disco ongetwijfeld beter doen dan in een studio. Daarnaast denk ik dat de mannen van Mooi Wark helemaal niet zo wannabe ruig moeten doen. Mijn vermoeden wordt versterkt door het laatste èn beste nummer van het album Eén flessie bier schat: een relaxed, country-achtig nummer met een beschaafde scheut rock.

Kortom: Gewoon Idioot is een aardig cd-tje zonder veel diepgang met bij vlagen idiote muziek, gespeeld door een band die op zijn gewoonst nog het best te pruimen is.

Label: CNR Entertainment Releasedatum: 24 juni 2006