Film review: Dogville Confessions.

De documentaire Dogville Confessions is geschoten op de set van Lars von Triers Dogville, ook bekend van Breaking the Waves en Dancer in the Dark. Deze documentaire heeft de inzet een stapje verder te gaan dan een behind the scenes filmpje, wil zelfs de mogelijkheid bieden dieper inzicht te krijgen in het fenomeen Von Trier. Deze Deen, met zijn Twin Peaks achtige stijl, wordt gezien als een van de meest getalenteerde regisseurs van deze, en de vorige, eeuw.

De maker, de eveneens Deense Sami Saif, kreeg een soort biechtstoel tot zijn beschikking, of beter gezegd een dagboekkamer waarin de acteurs verhaal konden doen. Dit bood hem de mogelijkheid om ongestoord de acteurs te kunnen ondervragen over de interactie met Von Trier, welke een bloedhekel schijnt te hebben aan acteurs. Volgens de mythe zelfs een ware tiran te zijn op de set. Maar de kijker wordt afgescheept met een paar beelden van een mopperende Von Trier, op weg naar huis door het mooie besneeuwde Zweden. Geen nietsontziende woede-uitbarstingen over het zogenaamde talent, geen kwaad omvergegooide stoelen als een acteur op het verkeerde moment knippert, niets daarvan. Daar wordt slechts over gesproken.

Zo vertelt Nicole Kidman zichtbaar vermoeid over de inspanning die het kost om de takes telkens maar weer overnieuw te moeten doen. Hoe Von Trier haar tot het uiterste drijft, haar helemaal uitbuit. Maar Sami Saif laat dit helaas nergens daadwerkelijk zien, of is misschien Kidman ook buiten de opnames een voortreffelijk actrice? De documentaire zit vol mooie shotjes uit de film Dogville en mooie plaatjes van het natuurschoon in Zweden compleet met hert, maar nergens krijgt de kijker een knallende ruzie of zelfs maar een flinke discussie te zien. Wie we nu moeten geloven, Kidman of de filmmaker, blijft een raadsel. Dat is nu net niet de bedoeling van een documentaire. Die moet duidelijkheid verschaffen, een dieper inzicht geven in het onderwerp, wat hier dus niet gebeurt.

Wat overblijft is een mooi gestileerde kruising tussen een making of en een trailer van Dogville. Misschien leuk voor de hardcore fan of als extra op de DVD. Meer niet.

Score: 5

Titel Dogville Confession