Elex 2
2. Interview Piranha Bytes
Welke do's en dont's heb je geleerd van de eerste Elex-game?
We hebben gezien dat het niet nodig is om de wereld groter te maken dan het was in Elex, maar om er nog interessantere dingen in te stoppen, om meer in dezelfde wereld te zien. Ook hebben we de voortgang verbeterd. Er is nu een goede rode draad die je kunt volgen om de verhaallijn te ervaren voor die spelers die om meer begeleiding vroegen en die het hoofdverhaal willen volgen. Aan de andere kant: we bieden het nog steeds alleen aan. De spelers hoeven het niet te volgen, maar kunnen nog steeds door Magalan dwalen en de wereld verkennen zoals ze willen. Een ander leerpunt was om steeds meer gedetailleerde moeilijkheidsgraden aan te bieden, zodat alle spelers het spel kunnen spelen zoals ze dat het leukst vinden.
Kun je al iets meer zeggen over platform-specifieke functies, zoals de haptische feedback op PlayStation 5 bijvoorbeeld?
Op dit moment kunnen we nog niet over technische details te praten. We zullen de resterende tijd tot de release gebruiken om precies te specificeren, welke technische functies elke versie zal bieden op welke hardware. We proberen zoveel mogelijk functies te implementeren maar wel met behoud van goede performance. Maar we weten nog niet zeker wat de uiteindelijke resultaten zullen zijn en we zullen dit onderwerp dichter bij de release behandelen, wanneer we er zeker van zijn dat bepaalde features er in zitten.
Kun je iets vertellen over de nieuwe facties in het spel?
We willen er nu niet zoveel over praten, maar zullen dat over een paar weken doen. Maar het is veilig om te zeggen dat de Berserkers nog steeds een belangrijke rol spelen in Magalan. Ze zijn niet de enige bekende factie, maar er zijn ook nieuwe waar de spelers hun trouw aan kunnen zweren. Degene die we tot nu toe hebben laten zien, zijn de Morkons, die meer "aan de donkere kant" zijn om het zo te zeggen.
In de eerste game kon je quests krijgen waar je een hoger niveau moest hebben om het te kunnen voltooien. Hebben jullie dat aangepast in het vervolg? Zijn vijanden nu altijd rond je eigen level, of zijn er nog steeds gebieden waar niemand kunt verslaan omdat je een te laag level hebt?
Over het algemeen hebben we veel vijanden die een grote bedreiging vormen voor spelers met een laag niveau, dus het is belangrijk om voorzichtig te zijn totdat je sterk genoeg bent - zoals altijd het geval is geweest in Piranha Bytes-spellen. Voor sommige quests maken we echter uitzonderingen op deze regel, met name sommige compagnon quests. Het is aan de speler wanneer hij ermee begint: vanaf de eerste act of de laatste act. En we willen ook niet dat ze deze missies met gemak doen zoals Mozes door de Rode Zee liep, noch willen we dat spelers worden afgeslacht door een rat. Daarom hebben sommige quests vijanden met eenzelfde level als de speler om ze een interessante ervaring te maken wanneer de spelers besluiten om ze te starten. Maar het gevoel van een speler die terugkeert naar een vijand zoals een gigantische bergtrol die een paar levels geleden zijn aars heeft geschopt en nu eindelijk in staat is om het te verslaan, is een ervaring van elk Piranha Bytes-spel en ook van Elex II.
Jax was al krachtig aan het einde van Elex. Beginnen we met zijn krachten intact of moet Jax alles opnieuw leren? Zijn er nieuwe vaardigheden te leren, die we nooit gezien hebben in Elex?
Natuurlijk is er iets gebeurd waardoor Jax van zijn krachten is beroofd. Hij zal het allemaal opnieuw moeten leren. En ja, we hebben ook nieuwe vaardigheden toegevoegd.
NPC’s kunnen worden gedood, heeft dit altijd een grote invloed op het verhaal, of is het soms groot en soms wat kleiner, zoals "geen quests meer van die NPC"?
Natuurlijk zijn er enkele personages die onsterfelijk zijn om het verhaal vooruit te helpen. We willen de spelers veel vrijheid geven, dus de meeste personages, waaronder veel quest-gevers, verkopers en andere integrale bewoners van de wereld zijn te doden, maar niet allemaal. En dit heeft invloed op hoe andere personages op Jax reageren en absoluut als je iemand vermoordt die een quest voor je had, kun je die op geen enkele manier meer krijgen.
Hoe groot is de wereld in vergelijking met Elex? Bezoeken we nieuwe plaatsen op Magalan?
Sommige gebieden zijn bekende plaatsen, sommige bekende plaatsen zijn veel veranderd - bijvoorbeeld de oude woestijn van Tavar is nu getransformeerd door de Berserkers en hun "World Hearts". Ooit een meedogenloze woestijn, is het gebied nu bedekt met weelderig groen. Ook gaan spelers geheel nieuwe plaatsen bezoeken. En hoewel de grootte van de kaart hetzelfde blijft, hebben we op alle andere fronten hard gewerkt. We hebben meer personages in het spel, we hebben meer dialogen, meer missies en over het algemeen meer inhoud.