Elex 2
Ontwikkelaar Piranha Bytes is bezig met Elex II en we mochten even over de schouder van de makers meekijken naar deze third-person RPG. Of zoals de makers het noemen een sci-fi fantasy RPG: een post-apocalyptische wereld met een middeleeuws tintje.
De planeet Magalan werd in de eerste Elex getroffen door een meteoor. Daarbij kwam een nieuw goedje vrij, elex genaamd. Het goedje is een resource voor van alles, bijvoorbeeld om wapens, magie en potions te maken. Niet raar dat er allerlei facties ruziën om de macht over elex in het eerste deel van de serie.
Magalan heeft enkele vrij vredige jaren gekend na de gebeurtenissen in de eerste Elex: oude facties zijn overwonnen, maar er zijn nieuwe facties gevormd. De pogingen van de Berserkers om het land opnieuw te laten groeien en te terraformeren, beginnen vruchten af te werpen. Na de nederlaag van de Hybrid vormen de Albs geen bedreiging meer. Jax, de hoofdrolspeler, heeft ondertussen geprobeerd de mensen te waarschuwen dat er een nieuwe dreiging aan zit te komen. De factieleiders negeerden hem. Jax leeft een teruggetrokken bestaan in de Badlands. Elex 2 begint wanneer de nieuwe vijand zich kenbaar maakt. Het is aan Jax om de verschillende facties weer te verenigen en opnieuw de mensheid te redden.
Jij kunt je aansluiten bij een factie. Dat is eigenlijk je keuze voor een bepaalde klasse in Elex. Elke factie heeft haar eigen cultuur, omgeving en architectuur, maar belangrijk voor gameplay: haar eigen items, skills en questlines. Piranha Bytes wil alleen kwijt dat er vijf facties zijn, maar niet welke. Enige teaser die ze nog wilden geven: een ervan is een echte verrassing. Wij gokken op de Hybrids, maar wie het weet mag het zeggen.
Magalan is een enorme open wereld. Wat je ziet is bereikbaar. Gelukkig hoef je niet alles te voet te doen, nieuw is een jetpack waarmee Jax kan vliegen. In de wereld zijn zo’n 300 NPC’s te vinden die je quests kunnen geven. Of niet, want veel van de NPC’s zijn te vermoorden, aan jou de keus. Alleen de NPC’s die belangrijk zijn voor het verhaal kun je niet neerleggen, anders is de game niet uit te spelen. Om alle dialogen van stemmen te voorzien zijn er zo’n 350.000 gesproken woorden in de game te vinden. Er zijn in deze wereld zo’n honderd verschillende soorten wezens te vinden. Sommige zijn vriendelijk, maar de meeste hebben mensenvlees op hun menu.
Elex 2 heeft een volledig opnieuw ontworpen combat-systeem. Je kunt nu ook uit meer wapens kiezen. Ben je iemand die graag van afstand damage doet: naast de traditionele boog is er van alles, tot een rocket launcher toe. Niet echt Middeleeuws dus. Ben je meer van de melee-damage: naast de typische Middeleeuwse bijlen en maces kun je ook een kettingzaag gebruiken. Met een bepaalde upgrade van je jetpack kun je wapens ook tijdens een vlucht gebruiken. Daarnaast zijn er allerlei items, enchantments en magische spreuken te gebruiken.
De wereld van Magalan heeft een volledige dag- en nachtcyclus, die je zelf kunt aanpassen door te gaan slapen en te kiezen op welk moment je wakker wil worden. Je gaat er ook allerlei landschappen vinden: bergen, kliffen, stranden, bossen, woestijnen en meer. Door alle keuzes die je gaat maken gebeuren er wel of geen dingen in je verhaal op deze planeet. Dat komt de herspeelbaarheid weer ten goede. Al kunnen we niet klagen over de speelduur: volgens de makers ben je gemiddeld zo’n 60 uur zoet, natuurlijk afhankelijk van hoe je speelt.
Elex 2 komt uit voor pc, Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 4 en PlayStation 5. Een releasedatum is nog niet bekendgemaakt.