Star Wars Outlaws
Met onder andere Avatar: Frontiers of Pandora en verschillende interpretaties van Prince of Persia, lijkt Ubisoft recentelijk wat meer risico te willen nemen. Een veelvoorkomend kritiekpunt is dat de games van de Franse uitgever nogal veel op elkaar lijken en dezelfde ideeën en gameplay-mechanics gebruiken. Weet Star Wars Outlaws zich te distantiëren van de inmiddels decennia-oude Ubisoft-formule?
In Star Wars Outlaws speel je als Kay Vess, een charismatische dief die goed is in wat ze doet, maar die soms toch wat te veel hooi op haar vork neemt. Een risicovolle klus loopt voor haar in de soep, waardoor ze nu gezocht wordt door een gigantische criminele organisatie die actief is in het gehele universum. Kay moet alles achter zich laten en met behulp van haar pas gestolen ruimteschip – de Trailblazer – vluchten voor haar leven.
Dat hoeft ze gelukkig niet alleen te doen. Haar beste maatje is Nix, een klein axolotl-achtig beestje die erg van pas komt tijdens vrijwel iedere missie. Nix kan objecten oppakken, vijanden afleiden of aanvallen, in kleine ruimtes komen, deuren openen, wapens oppakken en explosieven activeren, et cetera. Nix is daarmee erg nuttig, maar hij weet vooral de show te stelen omdat hij zo enorm schattig is. Kay en Nix zijn samen erg sympathiek en aangenaam. Ondanks de vele illegale avonturen van het duo, zijn het karakters waarmee ik wilde spelen, en dat is wel eens anders geweest in meerdere Ubisoft-games.
Een andere reden waarom je Star Wars Outlaws verder zou willen spelen is de sfeer. Direct vanaf het begin van de game is dat wel duidelijk. De grotere hub-areas voelen levend aan, maar alsnog buitenaards. De steden zitten vol met detail, vol met schreeuwende handelaren op de markt en de wat meer verdachte figuren in de donkere zijsteegjes. Vanuit de grote stad kan je zonder laadscherm naar buiten lopen en direct de open wereld verkennen, wat het allemaal een stuk gemakkelijker maakt om je in te leven op deze wereld. Ook de muziek is uitstekend, alleen al de muziek bij het opstarten van de game wist mij keer op keer weer in de juiste mood te krijgen.
Het is duidelijk dat Outlaws wat dat betreft niet zomaar een kopie van één van de vele andere open wereldgames is. Ubisoft en Massive Entertainment hebben hier duidelijk een eigen ding van gemaakt. En hoe goed dat dan ook is gelukt wat betreft de sfeer en de belangrijkste personages, is het vooral de gameplay die de game tegenwerkt.
Qua gameplay kan je Kay en Nix zien als een combinatie van Lara Croft, Altaïr en Garrett uit Thief. Klauteren, objecten van waarde vinden en ongezien blijven is de voornamelijke gameplayloop. De stealthmechanics zijn helaas echter vrij matig en bovendien inconsistent. Het is vooral bizar hoe je meestal moeiteloos op zo'n tien meter afstand van een bewaker ongezien kan blijven, maar even later word je kortstondig gespot door een stormtrooper op 50 meter afstand.
Gelukkig is het niet meteen game over en kan je een missie ook op een gewelddadige manier tot een einde brengen. Maar de combat en stealth hebben allebei een probleem, en dat is een gebrek aan variatie. De combat is de grootste boosdoener, gedurende de hele game zal je voornamelijk je eigen blaster gebruiken. Deze is wel te upgraden en er zijn verschillende mods voor verschillende situaties, maar veel doet dat niet om de eentonigheid tegen te gaan. Qua stealth heeft de speler meer opties, maar ook dat komt uiteindelijk veel op hetzelfde neer.
De laatste vorm van combat is ruimtevechten als piloot van de Trailblazer, en ook hier geldt dat het wel leuk is om te doen, maar niet voor lang. Vrijwel ieder aspect van de gameplay van Star Wars Outlaws had wel wat meer diepgang mogen krijgen.
Zoals eerder gezegd, waar Outlaws vooral sterk in is, is de sfeer. Die sfeer komt voornamelijk uit de grote steden, maar ook de open wereld op meerdere planeten weet die sfeer wel degelijk goed over te brengen. De omgevingen zijn werkelijk prachtig gemaakt, maar toch zijn hier ook weer die oude Ubisoft-'tropes' te vinden. Constant 'events' die om je heen gebeuren en iedere twintig seconden weer die notificatie dat er waardevolle spullen dichtbij zijn. Er zijn collectathons waarin minder objecten zijn te verzamelen dan Outlaws, het is zo nu en dan erg vermoeiend.
Ook Outlaws maakt zich schuldig aan bepaalde locaties die je moet 'bevrijden'. Opvallend is echter dat Outlaws helemaal geen goed gebruik maakt van de open wereld. Veel locaties kunnen niet van verschillende kanten worden aangevallen, waardoor de spelers altijd min of meer dezelfde routes zullen volgen. En als je die route niet volgt? Dan krijg je het welbekende 'leaving mission area'-bericht. Vrijheid is zo nu en dan echt een illusie.
Gedurende haar avontuur komt Kay natuurlijk een rijk scala aan personages tegen, en sommige van deze personages zijn onderdeel van een factie. Kay kan er voor kiezen om voor een bepaalde factie te werken en daarna is het opnieuw haar keuze om die factie trouw te blijven, maar je kan niet altijd iedereen tevreden houden. Door bepaalde facties te vriend te houden kan je toegang verkrijgen tot bepaalde gebieden en quests, maar het kan je ook helpen met het vinden van nieuwe materialen voor wapens of voertuigen. Ook handelaren zullen hoge of lage prijzen hanteren, gebaseerd op jouw status binnen de betreffende factie. Het is een leuk idee dat misschien wel wat meer diepgang (klinkt bekend?) had mogen krijgen. Uiteindelijk zijn de keuzes die je maakt niet erg consequentieel, en er komen weinig morele kwesties aan bod. Uiteindelijk zijn alle facties eigenlijk 'bad guys' en de speler mag slechts kiezen welke je het meest tolereert.
Kort gezegd, Star Wars Outlaws heeft een fantastische sfeer en graphics, en voor sommige die hard Star Wars-fans kan dat ruim voldoende zijn om veel plezier te beleven. Er zijn ongetwijfeld veel slechtere opties dan Outlaws, maar als je op zoek bent naar wat meer diepgang in je game, is het moeilijk om Outlaws aan te raden.