Middle-earth: Shadow of Mordor

Lord of the Rings in weer een nieuw jasje. Is het de juiste maat of is het ondertussen te vaak gewassen?

Header

Lord of the Rings, wie kent de film, de boeken of de games ondertussen niet? De Hobbit-trilogie is aan de beurt in de bioscoop, maar ondertussen blijven er games uitkomen op basis van de boeken van Tolkien. Niet heel gek, want het is een rijk universum met genoeg lore om je fantasie op los te laten. Het is alleen jammer dat geen van die games echte hoogvliegers zijn. Ik heb me het meest vermaakt met de LEGO-versie van Lord of the Rings. En dan wordt er begin dit jaar opeens een nieuwe game aangekondigd. Monolith Productions, bekend van F.E.A.R. en de MOBA Guardians of Middle-earth, gaat opnieuw aan de slag met Tolkiens creatie.

Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor speelt zich af tussen The Hobbit en Lord of the Rings. Sauron is bezig zijn macht weer te vergroten in Middle-earth. Het rijk van Gondor houdt al sinds de nederlaag van Sauron een oogje op de Black Gate van Mordor. Jij bent Talion. Jij en je familie horen bij de rangers die de wacht houden en worden vermoord. Het spel zou erg kort zijn als je dood bleef, dus op wonderbaarlijke wijze word je opnieuw tot leven gewekt door een wraith, een soort geest. Waarom weet je niet, maar je zint op wraak en gaat die ook halen in Mordor.

Geen fellowship of the ring of hobbits, maar een stoere ranger met bijzondere krachten. Talion is een ranger, dus vechten kan hij op drie manieren: van afstand met pijl en boog, van dichtbij met zwaard en stealth, door stilletjes achter een tegenstander te sluipen en ze te vermoorden. Daarnaast heb je de krachten van de wraith overgenomen. Dit kun je het best vergelijken met de eagle-view van Assassin’s Creed. Jij ziet dingen anders dan anderen en ziet vooral dingen die anderen niet zien. Verborgen items en hints, zwakke plekken, noem maar op. Naarmate het spel vordertn zul je meer vaardigheden krijgen als Ranger of als Wraith, aan jou de keus.

Shadow of Mordor

Er is nog veel meer keuze, want Middle-earth: Shadow of Mordor is een grote openwereldgame. In de demo zijn we in Nurn en krijgen we in het verhaal een opdracht van een heks om een warchief te doden. Dat is een grote orc die zich laat vergezellen door bodyguards. Nu kunnen we natuurlijk denken: fuck die bodyguards, we gaan die warchief meteen doden. Dat kan, maar dan maak je het jezelf lastig. Monolith is vooral trots op het Nemesis-systeem van het spel. Hierin zien we onze persoonlijke vijanden. Bij de orcs horen de bodyguards en die kunnen we in dit Nemesis-scherm zien. Elke bodyguard krijgt een willekeurig gegenereerd powerlevel, wapens en sterke en zwakke punten. Zo is de een bang voor vuur en is de ander gevoeliger voor headshots met pijl en boog. Voordat je de missie gaat doen, zie je dus welke bodyguard makkelijker te grazen te nemen is.

Shadow of Mordor