X-Men: Destiny

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op Xbox 360, Nintendo DS en Wii

Header

De mutanten en normale mensen kunnen niet naast elkaar leven in San Francisco. De stad is opgedeeld in mutanten en menselijke gebieden. Tijdens een vredesdemonstratie van de mutanten ter nagedachtenis aan Professor X ontstaan er rellen. De Purifiers zijn tegen mutanten en willen ze helemaal niet meer in de stad hebben. Tijdens deze rellen kom jij, de speler, erachter dat je een mutant bent. Jij hebt de kracht om het lot van jou en de mutanten te bepalen. X-Men: Destiny gaat om jouw keuzes en jouw lot.

Toegegeven, ik was bij de eerste informatie over het spel erg teleurgesteld dat ik niet met Wolverine, Gambit of Magneto mocht huishouden in San Francisco. Dat kan dus niet, je krijgt de keuze uit drie geheel nieuwe personages. Deze zijn niet bekend in het universum van de X-Men. Jammer, maar gelukkig hebben de ontwikkelaars met een omweg wel de krachten beschikbaar gemaakt van veel personages uit de X-Men. In het begin van het spel kies je één van de drie personages. De keuze bepaalt het persoonlijke verhaal dat je in het spel zult volgen.

X-Men: DestinyX-Men: Destiny

Als eerste is er Aimi Yoshida, een vijftienjarige Japanse meid. Ze is door haar ouders haar land uitgesmokkeld om te voorkomen dat ze gevangen gezet zou worden in een mutantenkamp. Zelf is ze te jong om te begrijpen waarom haar ouders haar dit aangedaan hebben en ze voelt zich verlaten. De tweede personage is Grant Alexander, een student die heel graag een football-ster wil worden. Hij is populair op school en een typische Amerikaanse stoere knul. Politiek en de hetze tegen mutanten laten hem volledig koud. Als hij maar kan sporten vindt hij alles best. Adrian Luca is de zoon van de overleden leider van de Purifiers, de groepering die tegen mutanten is. Hij is zelf ook lid van de groepering en weet nog niet dat hij zelf een mutant is. Hij haat mutanten en zoekt de mutant die zijn vader heeft vermoord.

Eenmaal je personage gekozen moet je nog je gewenste type kracht kiezen. De typen density, energy projection en shadow matter zijn beschikbaar. Met density kun je jouw lichaam verharden. Hierdoor kun je veel meer fysieke klappen opvangen. Je kunt daarnaast bijvoorbeeld je vuist in steen veranderen en de vijandelijke kin eens goed scheef zetten. Energy projection geeft je vooral krachten gebaseerd op energie. Energieschilden om je te beschermen, stralen die door ijzer heen gaan, dat soort werk. Als laatste is er shadow matter. Met dit type heb je de mogelijkheid supersonisch snel te verplaatsen of te reageren. Je kunt messen uit het niets laten verschijnen die je richting de vijanden stuurt.

X-Men: DestinyX-Men: Destiny

Door vijanden te verslaan zul je ervaringspunten krijgen. Met deze ervaringspunten kun je nieuwe eigenschappen voor jouw mutantenkracht vrijspelen. Het blijft niet bij je eigen type kracht. In het spel liggen X-Genes, krachten van de bekende mutanten uit het universum van de X-Men. Eenmaal gevonden kun je de aanvallen, defensieve of handigheden van dat personage gebruiken. Of je gaat combineren, als je meerdere X-Genes hebt gevonden. Je kunt ze veranderen tijdens gevechten. Als je niet helemaal tevreden bent of als je een tegenstander tegenkomt die je op een andere manier wilt verslaan, dan kun je X-Genes wisselen. Je raakt de genen nooit kwijt, je kunt onbeperkt veranderen van kracht. Als je de juiste genen van één personage en zijn uniform hebt gevonden krijg je nog toegang tot X-Mode. Deze modus geeft je nog meer kracht in desbetreffende specialiteit.

X-Men: DestinyX-Men: Destiny

Bij de demo van X-Men: Destiny die ik speelde, zag ik een God of War-achtige hack & slash zonder quicktime events. Hoe fout kon ik het hebben. De ontwikkelaar in kwestie wist zelf niet veel van het combat-mechanisme in het spel, omdat hij juist aan de grafische kant werkte. Als ik meer wilde weten moest ik zijn collega er maar bij roepen. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want hierdoor zag ik dat er veel meer achter de combat zat. Ik kreeg nog extra tijd en een persoonlijke coach om te ervaren hoe diep het gaat. Kratos, eat your heart out. De ontwerper van het combatsysteem was zelf groot Street Fighter-fanaat. Hij heeft flink leentjesbuur gespeeld bij het vechtspel. Als je niets wilt weten van dit systeem kun je gewoon à la Kratos los gaan met je mutantenkrachten. Maar wil je meer en technischere combat, dan zit het er in. Bewegingen die in combo's te linken zijn, supermoves, ultra's om de tegenstander op pijnlijke wijze af te maken en zelfs de focus attack dash cancel, FADC onder de Street Fighter-kenners, zijn uit te voeren. Dat maakt het vechten een stuk spectaculairder, dieper en gevarieerder dan de zoveelste actiespel, waar je knoppen blijft rammen.

X-Men: DestinyX-Men: Destiny

Voor de fans van de X-Men zijn er veel mutantenkrachten te lenen. Onder andere Iceman, Gambit, Wolverine, Emma Frost , Magneto, Juggernaut en Pyro zijn aanwezig om jouw met hun krachten te helpen. Als je daarvoor kiest, want je zult door het spel heen keuzes moeten maken die zorgen dat de X-Men of juist de Brotherhood je een handje helpen. Of als je wilt, kun je ze ook allebei negeren en je eigen oorlog tegen de Purifiers voeren. De Brotherhood en X-Men hebben dit keer hetzelfde doel: de Purifiers stoppen. Alleen de manier waarop dat gebeurt is verschillend. Er zijn geen meerdere eindes te verwachten. Dat is jammer in een spel dat zegt keuzes belangrijk te vinden.

De fans van de X-Men gaan smullen van de hoeveelheid bekende mutanten en mutantenkrachten die voorkomen in X-Men: Destiny. Maar ook voor fighterliefhebbers is dit een spel om in de gaten te houden, want het vechtsysteem gaat erg diep, als je gaat graven tenminste. Ik ben blij dat het lot me in aanraking bracht met de ontwerper van het systeem. Ik was eerst sceptisch, maar dat is omgeslagen. Het spel heeft namelijk best potentie. Je mag dan misschien niet je favoriete held zelf besturen, je mag je eigen held vormen. En dat blijkt toch leuker dan verwacht.