Guild Wars 2
Let's customize
Tijdens de gamescom kregen we de kans het spel te spelen. Hierdoor kregen we een beeld hoe het persoonlijke verhaal zich ontwikkelt tijdens het spel.
Het verhaal in het spel speelt zich 250 jaar later af, na de gebeurtenissen in Guild Wars 1. De elder dragons, die de wereld nu teisteren, moeten gestopt worden. Dit zijn gigantische draken die eerst onder de grond sliepen, maar nu ze wakker zijn gehele continenten verwoesten.
Aan de start van het spel kun je kiezen welke van de vijf rassen je wilt spelen. Je hebt de keuze uit de vindingrijke mensen, de kleine maar slimme Asura, de strijdlustige Charr uit het eerste deel, de vikingachtige grote Norn en de magische plantwezens, de Sylvary.
Natuurlijk mag je nog kiezen of je een man of vrouw bent. Daarna heb je nog een keuze uit een van de acht professies, de elementalist, warrior, ranger en de op gamescom aangekondigde necromancer. Deze laatste zal ondode wezens kunnen oproepen en de levenskracht van de vijanden kunnen afnemen. De overige vier blijven nog even achter gesloten deuren.
Na deze keuzes mag je je personage helemaal naar eigen fantasie vormen, onder andere de haarkleur, soort neus en de stand van de oren. Volgens de makers zullen er miljoenen mogelijkheden in de uiteindelijke versie van het spel zijn. Je persoonlijkheid geeft aan hoe je dialogen aan zult gaan, charmant, waardig en woest spreken voor zich. Het zal een andere wending geven aan dialogen, maar het wordt aangepast aan de hand van je antwoorden in het spel. Dus deze keuze is niet permanent. Als je woest kiest kan het dus voor komen dat je de keus krijgt om de NPC te slaan op het eind van een gesprek. Of dat slim is, is een tweede...
Om je persoonlijke verhaal te kunnen beginnen, zul je nog wat vragen moeten beantwoorden. Elk ras krijgt specifieke vragen. Als eerste is er je achtergrond, kom je uit een gewoon gezin, van de straat of ben je opgegroeid tussen mensen van adel? Bij de Charr zou de vraag zijn: van welk legion ben je? Door de keuzes verandert ook het uiterlijk lichtjes, maar het achtergrondverhaal is hier sterk van afhankelijk. Je volgende keuze is je spijt, waar heb je het meest spijt van? Dat jij je ouders nooit gezocht hebt, de zus nooit begraven hebt of dat je nooit de kans hebt gegrepen om bij het circus te werken? Het kan allemaal, logischerwijs is deze keuze erg bepalend in het verhaal. Er is dus veel te veranderen aan je personage, zodat je ook een band met je polygone zelfbeeld kan krijgen.
Na al deze instellingen begin je meteen in het spel. Je begint in de stad Shamor, die belegerd wordt door centaurs. De omgeving is in rep en roer, met NPC's en andere spelers. Je mag eerst die NPC's redden als opdracht. Niet al te lastig, ze zijn vlakbij en de slachtoffers voelen zich snel alweer veilig. Een stem vertelt je dat je ergens naar toe moet gaan om de sergeant van de stad te ontmoeten. Deze weet je te vertellen dat er aan de andere kant van de stad nog meer problemen zijn met centaurs.
Let's play!
Jij biedt natuurlijk aan om mee te helpen de centaurs tegen te houden en gaat op pad. Wat opvalt is dat er meteen veel actie is, bij veel spellen is het begin altijd maar matig met simpele opdrachten. Na het redden van de drie mensen in de stad in dit spel gaat de actie meteen een stap omhoog. Aan de andere kant van de stad gekomen zie je dat de opdracht al bezig is met andere spelers, die jouw hulp goed kunnen gebruiken. De centaurs blijven komen, en omdat er meer spelers bijkomen, wordt het nog iets uitdagender. Erg fijn is het feit dat je niet handmatig jezelf moet uitnodigen om in de groep te komen: je bent bij het event, dus je bent meteen lid van deze groep medespelers. Na nog een earth elemental te verslaan is de opdracht voorbij en krijgt iedereen ervaring en geld.
Er is weinig tijd om bij te komen, want er zwemt een groot wezen rond. Een gedeelte van de groep valt deze tegelijk aan. Bij dit gevecht zie je ook goed dat de vijand zelf niet alleen sterker wordt in health points. De rest van de groep heeft het monster ook gezien en komt meehelpen. Door de grotere groep kan de vijand ook meer aanvallen krijgen. In dit geval krijgt de broodmother bijvoorbeeld een tail whip om een groep weg te kunnen slaan.
De stad Divinity Reach is volgens de makers de grootste stad die ooit in een MMO gemaakt is en er zullen grotere steden in het uiteindelijke spel komen. In de stad is er genoeg bedrijvigheid door spelers, maar ook NPC's , die hun dagelijkse dingetje doen. Ze zijn ook met elkaar bezig door te praten over van alles en nog wat, ook als jij er alleen maar langsloopt. Er is evenveel gesprek opgenomen als in 16 avondvullende films, dus dat belooft wat. In de stad zijn er ook minigames te spelen voor kleine beloningen als geld of items.
De enige plek in de stad die helemaal van jou is, is je home instance. Deze is gebonden aan je persoonlijke achtergrondverhaal en zal je keuzes spiegelen in je verhaal. Als je mensen redt in een quest, maar ze verliezen hun huis, dan kunnen ze je buren worden. Of je krijgt ergens in het verhaal in een dynamisch event de keuze een weeshuis te redden of een ziekenhuis. Je kan bijvoorbeeld kiezen het ziekenhuis te redden en een afgefikt weeshuis in je buurt krijgen. Zo zijn er meer gevolgen van je daden.
Hierna krijgen we nog een demo te zien van een level 47 Charr, die samen met een man of veertig een ‘draakje' probeert te temmen. De cross professions combo's en ook de downed abilities, dus tussen leven en dood zijn, worden getoond. En dan wordt er tijdens dit gevecht nog gezegd dat dit een klein draakje is dat je in het wild kan tegenkomen. Hoe de Elder Dragons er dan op het scherm uit moeten zien blijft dan nog even gissen. Een ding is zeker, voor nieuwelingen en doorgewinterde spelers is er genoeg uitdaging in dit spel. World of Warcraft kan eindelijk eens stevig overklast worden in alle facetten van een MMORPG.
Player versus player (PvP) zal ook weer zijn weg vinden in het spel. De eerste modus die bekend is, is de optie dat twee werelden tegenover elkaar gezet worden. Dit is te vergelijken met een map zoals in een RTS, met gebieden die je moet veroveren als partij zijnde. Maar er is ook een modus om op skills een gevecht aan te gaan, waar het niet uitmaakt welk level je bent of welke items je hebt. Iedereen is gelijk qua uitrusting en skills, maar dan zul je op ervaring en vaardigheid moeten winnen.
Oldbies
De doorgewinterde spelers zullen het jammer vinden dat ze hun oude personages niet mee kunnen nemen naar het nieuwe spel. Wel kun je jezelf in de hall of monuments zetten, met wat beloningen als troost.
Het verhaal zal in ieder geval doorgaan op de lore die de makers al in het eerste deel en alle expansies en boeken hebben geïntroduceerd, dus voor de fans zal het een geruststelling zijn dat ze niet al hun kennis van de eerder geïntroduceerde lore van Guild Wars hoeven te vergeten.
Op de vraag of er ook een vliegende pet komt, nee, er komt geen dier waar je van continent naar continent kan vliegen. Wel een zullen er dieren zijn die bij je in de buurt vliegen, maar dat is niet bedoeld als gratis transportmiddel. Daarentegen zal er wel een haai als pet kunnen worden verkregen, dus zoek het Jaws-muziekje maar alvast op!
Guild Wars II komt begin 2011 uit, dus het wordt nog even geduld hebben voordat we deze parel in wording echt mogen gaan spelen.