Europese Commissie start formele procedure tegen online retailer Temu
De Europese Commissie heeft een formele procedure geopend tegen de Chinese goedkope online retailer Temu. De Brusselse Commissie beschuldigt het bedrijf ervan de EU-wetgeving inzake digitale diensten te schenden. Het gaat hierbij onder meer om de verkoop van nagemaakte of potentieel gevaarlijke producten op het platform. Dit dreigt te resulteren in een hoge boete.
Vice-Commissievoorzitter Vestager riep Temu op om ervoor te zorgen dat producten op het platform “voldoen aan de EU-normen en niet schadelijk zijn voor de consumenten.” Volgens een woordvoerder gaat het om cosmetica en speelgoed. De Europese Commissie heeft Temu al meerdere keren gevraagd om klanten beter te informeren over de te koop aangeboden producten. Ook neemt de Europese Commissie de vormgeving van het online platform onder de loep, zo worden met spelletjes minderjarigen tot impulsieve aankopen verleid.
In verschillende Europese landen beschuldigen consumentenorganisaties Temu ervan consumenten te manipuleren met zijn agressieve reclamestrategie. De Europese consumentenbeschermingsorganisatie BEUC sprak van “goed nieuws voor de consument”.
De Europese Commissie moet nu de druk op Temu blijven uitoefenen.
Temu verklaarde zich opnieuw bereid om samen te werken met de Europese autoriteiten. Het doel van het bedrijf is om een “veilige, betrouwbare marktplaats voor consumenten te creëren”, aldus het bedrijf.
De EU Digital Services Act legt speciale due diligence-verplichtingen op aan grote onlineplatforms. Als overtredingen worden bewezen, kan de Europese Commissie een boete opleggen van maximaal zes procent van de wereldwijde jaaromzet.
Today, formal proceedings were opened to investigate whether online marketplace Temu may have breached the DSA, ia. in areas linked to the sale of illegal products, the potentially addictive design of the service, and its recommender systems👇 https://t.co/tixVsaU32l
— Rita Wezenbeek (@rita_wezenbeek) October 31, 2024
Her temu fan is headed back to the warehouse 🤣 pic.twitter.com/AtPKxF4RKS
— Nut Shots (@InterestingFck) May 2, 2024
This ad animation alone is worth millions.
This is how Temu makes money with their ads.
Day #19/365 talking about improving your app business.
They use an aggressive gamification strategy.
This animation transforms a traditional ad into something you can be part of.
By… pic.twitter.com/PmmJnrJpnF
— Teo @Designerants (@designerants) October 26, 2024
Ordered a sex doll off Temu. pic.twitter.com/3IVGgwKbn9
— Andy (@alreadytaken74) October 31, 2024