Twitter: waar Nederland groot is

De Nederlander is een bijzonder wezen. Het internet is zo goed toegankelijk in dat kleine landje, dat er enorm veel gebruik van wordt gemaakt. Bijna tachtig procent van de gebruikers is ten minste eenmaal per maand te vinden op een social media website. Geen wonder dat Hyves een lekker bedrag opleverde, door alle ruim acht miljoen leden mee te verkopen aan de Telegraaf Media Groep. De verkoop levert al diverse protesten op van Hyvers. Dat biedt nog meer kansen voor de microbloggers op Twitter. Nederland staat nu al op plaats vier van de grootste Twitterdichtheid, maar dat zou nu snel kunnen oplopen. Het is slechts een kwestie van tijd voor de trending topics opnieuw allemaal in het Nederlands zijn.

Twitter wordt overspoeld door Nederlandse berichten. Als een buitenlander deze tweets zou begrijpen en analyseren, zijn de Nederlanders nogal typische wezens. Hoe zetten zij zich toch op de kaart? Zo is de Nederlander een topper in het klagen over het weer. Bij het eerste herfstbuitje wordt de #regen al genoemd. Daaronder vallen uiteraard de minder populaire termen als #vadsigedruppels, #hagel, #opdefietsdoorditkutweer en #nattotophetschaamhaar. #Mist wordt regelmatig gevolgd door #file, maar files zijn zo veelvoorkomend dat dit slechts zelden de top tien van trending topics haalt. Een enkele keer is ook het woord #hittegolf te spotten, maar voorlopig is het wachten op de eerste #elfstedentocht-hashtags.

Naast het weer zijn televisieprogramma’s ook zeer populair in Nederland. Tv kijken hoeft in Nederland niet meer bij vrienden in de woonkamer, want de meningen worden al tijdens het programma via Twitter gedeeld. Zo was er een uitzonderlijke aflevering van #ohohcherso waarin #sterretje iemand níet in het water gooide. Daar moest natuurlijk ruimschoots over getweet worden. Wie wilde weten welke programma’s in het nieuwe televisiseseizoen waren verschenen, hoefde alleen maar Twitter te volgen. De gesprekken gingen op een dag vooral over #GTST en uiteraard werd er ook flink geroddeld over de nieuwe meiden van #BNTM, Benelux Next Top Model. #Jaëlle en #Alix zijn enkele van die kandidaten. Op het moment dat er voetbal op tv is, zijn de Nederlanders eensgezinder dan ooit: #huphollandhup staat ruimschoots bovenaan. Niet dat de spelers daar tijdens een wedstrijd wat aan hebben, want ik geloof niet dat Blackberry’s al mee het veld op mogen.

Ook het nieuws blijkt een interessant onderdeel te zijn binnen de Nederlandse Twittergemeenschap. #Joran en #PeterR hebben hun microbloghotheid natuurlijk niet alleen aan de Nederlanders te danken, maar zo nu en dan komen typische Hollandse onderwerpen aan bod. Millie was een bijzonder treurig geval natuurlijk, waarbij Nederland aan de lippen van Twitteraars hing om te horen welke nieuwsbron het eerst meer informatie had over de zoektocht naar het arme meisje. Vandaag blijkt het verleden op een andere manier te herleven: de Nationaal Socialistische Beweging is even superpopulair, omdat de dienst voor het wegverkeer, #RDW, kentekens heeft uitgereikt waarop de pijnlijke lettercombinatie #NSB voorkomt. En om het nog toevalliger te maken, zijn deze toegekend aan een aantal Duitse #Volkswagens. De fipo-grappen slaan je om de oren: “extreem rechts rijden dient niet bevorderd te worden.” “Mag ik die van mij met ‘CDA’ ook inleveren?”

De persoonlijke reflecties, meningen en verhalen vieren hoog tij bij de Nederlanders. Een beetje exhibitionisme is hen niet vreemd. #Durftevragen wordt met name gebruikt voor adviezen over de avondmaaltijd, seks, openingstijden van het zwembad en vragen met betrekking tot de studie. Er worden continu afspraken met vrienden gemaakt via Twitter, waarbij je als toeschouwer het idee hebt dat je met persoonlijke sms-jes van anderen meeleest. Het is ook wel weer typerend voor de Hollandse zuinigheid dat afspraken online gemaakt worden, want je zou maar eens je belbundel overschrijden door een vriend te vragen of hij mee uitgaat vanavond. Ook worden microblogs continu gevuld met informatie over wat de Nederlander vanmorgen heeft gedaan, wat hij nu doet en waar hij vanavond naartoe gaat. De Nederlandse tweets zijn het walhalla voor inbrekers, bazen die op ziekteverzuim controleren en natuurlijk de marketeers.

Twitter biedt zoveel informatie dat je je bijna zou afvragen, wat de Nederlanders niet doen? Dat antwoord is duidelijk. De familie bezoeken. Er wordt zo nu en dan iets getweet over een #familieweekend of #deprovinciedoornaarmijnouders, maar daar houdt het mee op. De social media zijn zo interessant in Nederland, omdat het een lekker alternatief biedt voor exhibitionisme, luisterende oren en erkenning door vrienden. Familiebezoeken zijn overrated. Familiebanden blijven op één staan natuurlijk, maar online telt dat niet mee. Hier is het belangrijker om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en om in contact te blijven met vrienden. Tja, er moeten toch ergens offers gebracht worden om als klein landje zo groot te blijven op Twitter.