Sony Move

Demotime!

Niemand minder dan Richard Marks, hoofd ontwikkeling van de Sony, gaat de Move demonstreren aan ons. Door verschillende kleine demo's laat hij zien hoe de Move werkt. Helaas mochten we hier niets filmen, fotograferen of natekenen.

Het eerste wat we zien is een demo, waarin Richard door de camera opgenomen wordt en de hand, waarin hij de Move vastheeft, krijgt plots een zwaard op beeld. Hoe hij ook slaat, draait of doet, de camera verliest de Move niet uit het oog en zorgt er voor dat het zwaard constant in beeld is, in plaats van de Move. Als hij de Move draait in zijn hand, dan draait hij het zwaard, dat is prima te zien op het scherm. Daar laat hij ook zien dat de camera te foppen is, door je hand er voor te houden voor lange tijd, maar dat het zichzelf automatisch weer herpakt. Zonder het spel opnieuw op te starten of te vragen of je weer naar het scherm wilt richten.

Dat laatste kan wel gebeuren, maar dan moet er opeens van heel donker naar heel licht gegaan worden, dus iemand die in het donker speelt moet zijn huisgenoten waarschuwen niet het licht aan te doen als ze de kamer binnen lopen. Daarna loopt Richard met een wereldbol in de hand, waarbij hij laat zien dat de camera bijna elke millimeter beweging kan detecteren. De precisie, waarmee de camera alles ziet, is erg indrukwekkend te noemen.

Daarna komen er wat demonstraties die zo in spellen gebruikt kunnen worden: zo laat Richard zien dat de Move hartstikke makkelijk ingezet kan worden bij RTS-spellen, het tot nu frustrerend te besturen genre op consoles. 3D actiespellen kunnen natuurlijk ook, zo laat hij zien dat je met het zwaard van eerder genoemde demo heel precies kunt slaan, of zelfs prikken, als je maar rustig genoeg doet. Met de Move kan het dus ook uitmaken hoe snel je slaat, en het detecteert daarmee ook de kracht en precieze positie.

Het meest toffe om te zien waren twee toverhandjes. Deze worden bestuurd met twee Moves, om zo een vuurbal te toveren en af te schieten. Het vormen van de bal met de Moves en het afschieten geeft je echt het gevoel dat je die macht hebt. Het spel Sorcery, dat hier gebruik van gaat maken, is al aangekondigd.

Na andere demo's die onder andere de analoge T-button demonstreren is het tijd om zelf aan de slag te gaan met de Move.

FOK!@Move

We like to Move it!

Pheno

Eindelijk, na al die demo's wil ik zelf ook wel eens ervaren hoe de Move in de hand ligt. Het eerste spel dat vrij is, is Sport Champions. Helaas, geen boogschieten met twee Moves, dat was uitgeschakeld, zoals wel meer spellen, maar we kunnen kijken hoe de Move reageert op mijn tafeltenniskwaliteiten. Nou ja, kwaliteiten...
Of ik de tutorial wil doorlopen? Nee, dank je, ik heb wel een vermoeden hoe ik met een controller moet zwaaien, helemaal nieuw is het natuurlijk niet voor me, als eigenaar van een Wii. Na een snelle calibratie, waarbij je voor de camera de Move bij je schouder, je arm gestrekt naar beneden en de Move bij je broekriemsluiting moet houden, mogen mijn tegenstander en ik een niveau kiezen en beginnen. Geen idee wat dat niveau nu is, maar zoals echte man lees ik geen handleidingen en kom er met schade en schande wel achter.
En die schande was er vrij snel. De Move reageert wel erg streng of ben ik nou zo slecht? Het tweede potje toch eens op dat makkelijke niveau zetten. Warempel, opeens zijn er daadwerkelijk rally's mogelijk. Goed dat er dus rekening gehouden kan worden met de precisie, zodat je het jezelf zo makkelijk of moeilijk kunt maken als je zelf wilt. Dit moet natuurlijk wel geïmplementeerd worden, maar er is in ieder geval over nagedacht.
De Move ligt lekker in de hand, reageert goed op je bewegingen en zonder enige hapering sla je met je batje waar je het balletje wil hebben.
Het discuswerpen was ook erg leuk, waar goed te merken is dat de polsbeweging erg belangrijk is. En ja, er zit een veiligheidskoord aan, voor de mensen die bang zijn dat er straks een Move in hun scherm ligt.

Sports ChampionsSports Champions


Heavy Rain dan. Ja, het werkt, het spel kan prima omgaan met de Move. Maar ergens sluipt er bij mij eerder de vraag of mensen na het uitspelen van Heavy Rain, een half jaar hebben willen wachten om dit nogmaals te spelen met de Move. Voor mensen die het nog nooit gespeeld hebben, heeft het zeker meerwaarde, je maakt de bewegingen in plaats van de controller met de Move. Dus kloppen moet je nu ook daadwerkelijk doen, een portier open maken doe je met een beweging die je in het echt ook zou doen, enzovoort. Maar of je alleen voor Heavy Rain een Move zou aanschaffen...

Daarna was het de beurt aan EyePet, het beestje dat springt, hupt en erg aandoenlijk in de camera kan kijken. Er komt ook een Move-variant, wat even wennen blijkt te zijn, het beestje wil zijn ei niet uit na lang föhnen en helpen. Uiteindelijk is het beestje uit zijn claustrofobische ei ontsnapt en kun je hem wassen, aaien en met hem spelen. Dat doe je natuurlijk met de Move, die op de televisie in een föhn verandert en daarna gebruikt kan gaan worden als kleurstift, honkbalhandschoen, bellenblazer, noem maar op. Hier gaan kinderen heel veel plezier aan beleven, en ouders waarschijnlijk ook. Simpel spelidee maar erg doeltreffend voor de casual gamer.

EyePetEyePet

Helaas waren de core games niet aanwezig, dus geen Socom 4, of andere shooters. Voor casual gamers zie ik geen problemen met de Move, het is vrij laagdrempelig en werkt vrij simpel. Iemand die ooit een Wii heeft aangeraakt snapt hoe dit werkt, en dat is alleen maar goed. Voor de core gamers wordt het even afwachten wat de ontwikkelaars gaan doen, de controller staat of valt met ondersteuning in spellen.

Op het eind van het event werd er nog snel een 3D televisie klaargezet om de Move uit te proberen in de extra dimensie, dit keer mocht ik zelf met het zwaardje aan de gang. Met de eerste Move pak ik een dummiepop op, kan er mee draaien, gooien en voel me de god die ik in Black & White wilde zijn. Met de tweede Move controleer ik het zwaard en kan met uiterste precisie de arme pop slaan, prikken en algeheel pesten. 3D is zeker een leuke toevoeging aan het spelen, de vraag is of mensen geld over hebben om een dure televisie te kopen en met een brilletje willen gaan gamen. De 3D oplossing van Sony is erg rustig voor de ogen, en makkelijk te implementeren, zoals Richard laat zien door het 3D effect aan te passen zodat het in de hoeken ook scherp is. Het heeft een toekomst, zeker met de mogelijkheden van de Move die ook diepte kan herkennen, maar de vraag is wanneer.

 

WesleyB

De PlayStation Move ligt ontzettend lekker in de hand. In tegenstelling tot de Wii Remote heeft deze controller een ronde vorm, waardoor draaien intuïtiever voelt. Die bol voorop is even wennen en die kleur blijft ook tijdelijk vervelend in je ooghoek schijnen, maar daar stap je gauw overheen. De standaardknoppen zitten op andere plekken dan je gewend bent van je Dual Shock-controller, maar dat is niet erg. Je kunt er erg makkelijk bij. De nieuwe T-knop, de B-knop op een Wii Remote, is de trigger die waarschijnlijk bij Socom als schietknop dient. Op de perspresentatie fungeerde hij echter vaak als middel om blokken op te pakken. Wat is opgevallen is dat de controller erg precies te werk gaat en dat de nadruk erg ligt op de diepte - daar waar het bij Nintendo nog wel eens ontbreekt -. Bij een pot tafeltennis moet er echt naar voren gestapt worden om een zacht lullig balletje te kunnen raken, anders scoort de ander het punt. Maar ondanks de waardige techdemo die Richard Marks heeft laten zien, wist PlayStation Move weinig indruk op me te maken. Heavy Rain met Move-controls (op deuren kloppen, wapperen om snel weg te komen) is niet meer dan een gimmick, blokken stappen (een onderdeel van het aankomende Move-pakket) was niet bevredigend genoeg en de twee sporten die speelbaar zijn geweest (frisbee en tafeltennis) waren meer van hetzelfde dat we al op de Wii zagen. PlayStation Move moet zijn sporen nog verdienen.

Lees ook het gesprek met Richard Marks dat FOK!games diezelfde dag nog heeft gehad. Deze is hier te vinden. 

TumbleTumble