Interview Bakugan: Champions of Vestroia

We mochten vragen stellen aan ontwikkelaar WayForward over de game Bakugan: Champions of Vestroia die vorige week is uitgekomen op Nintendo Switch. Kenny Ilko, Executive Producer bij de studio stond ons digitaal per mail te woord.

Waarom was dit het juiste moment voor een nieuw Bakugan-spel?

De nieuwe Bakugan: Champions of Vestroia-game is het resultaat van de herlancering van Bakugan met het geheel nieuwe anime- en speelgoed- en ruilkaartspel (TCG) dat in december 2019 op tv's en in winkelschappen verscheen. Het spel gebruikt de nieuwe anime en speelgoed voor inspiratie in visuals en gameplay. De franchise heeft natuurlijk ook al eerder games gekend en WayForward was verheugd om samen te werken met Spin Master en Warner Bros. Games om Bakugan specifiek aan deze media aan te passen.


Als je Bakugan niet kent, is deze game dan nog steeds leuk of is hij alleen bedoeld voor fans? Als het voor iedereen is, hoe zorg je er dan voor dat mensen de lore leren kennen?

We hebben er altijd naar gestreefd om de game toegankelijk te maken voor zowel bestaande fans van Bakugan als voor mensen die nieuw zijn in het Bakugan-universum. Een aantal van onze teamleden waren nieuw bij Bakugan toen we voor het eerst met de ontwikkeling begonnen en werden zelf meteen grote fans. We geloven echt dat, zelfs als je nu niets over Bakugan weet, je de game kunt oppakken en er niet alleen plezier mee zult hebben als een game, maar ook een fan van Bakugan in het algemeen kunt worden. Dat is een van de redenen waarom we een originele verhaallijn hebben gemaakt met shout-outs naar de anime, maar je hoeft niet te weten wat er aan de hand is. Als je naar de show kijkt, zul je wat grotere verhaallijnen oppikken die losjes aansluiten op seizoen 2 en het optreden van Dan Kouzo van de Awesome Brawlers in ons tutorialsysteem, maar het zal je begrip of plezier zeker niet beperken als je dat niet doet. Daarom wilden we ervoor zorgen dat de speler speelt als zijn eigen uniek gecreëerde persona. Het is tenslotte een RPG en wat is een betere manier om te spelen dan als de virtuele 'jij' die je creëert?

Bakugan: Champions of Vestroia (Foto: Warner Bros Games)

In de gameplay-video zie ik dat wij de personen zijn die rondrennen om BakuCores te krijgen om de Bakugan-skills op te laden. Die skills kiezen voor de match. Als ze opgeladen zijn, kunnen we de vaardigheid activeren of wachten om volledig op te laden en een andere vaardigheid activeren. Maar hoe laden we een teamaanval op? Betekent de teamaanval ook veel kosten omdat deze zo sterk is?

Je hebt gelijk. Energy Cores op de Hide Matrix (de grond) worden verzameld en naar de Bakugan gegooid om de vaardigheden op te laden. Om een teamaanval uit te voeren, moet een speler alle drie zijn Bakugan volledig opladen. Door de teamaanval te gebruiken, wordt ook alle energie uitgeput. Het risico van een beloning is dus dat je jezelf kwetsbaar maakt voor de aanvallen van je tegenstander, en als de team-zet eenmaal is gebruikt, zul je helemaal geen energie meer hebben, waardoor je je volgende zet opnieuw moet evalueren, terwijl je tegenstander waarschijnlijk genoeg energie heeft om een of twee zetten in de tussentijd uit te voeren.


Kun je ons wat meer vertellen over de tactische keuzes die we kunnen maken (prematch en tijdens de wedstrijd)?

Absoluut. Veel van de strategie van vechtpartijen komt voordat de vechtpartij zelfs maar begint. Je moet verschillende dingen in overweging nemen bij het samenstellen van je team: Bakugan, Bakugan-facties, Baku-Gear uitgerust tegen Bakugan, en natuurlijk de vier Baku-Abilities die aan elk van de drie Bakugan in je team zijn toegewezen. Daarnaast kan de vechter zijn eigen gear uitrusten die van invloed kan zijn op hun benadering van hoe ze BakuCores verzamelen tijdens de vechtpartij. Bakugan-facties hebben allemaal weerstanden die sterke of zwakke punten toepassen op andere facties om te overwegen. De Bakugan binnen de factie variëren van de andere facties op basis van unieke speelstijlen tot elke factie die inspeelt op de sterke punten van de capaciteiten van de factie. Het meest cruciale onderdeel zijn misschien wel de vier vaardigheden zelf, die een breed scala aan effecten hebben, van bepantsering tot aanvallen met meerdere aanvallen en heals. Zodra de wedstrijd begint, schakel je van strategie naar tactiek. Tijdens het realtime gevecht moet je rekening houden met het energieniveau van de BakuCore, de huidige positie van de tegenstander en het algehele energieniveau van je Bakugan. Voeg daar nog het idee aan toe dat je moet beslissen welke matchup het beste werkt voor je Bakugan tegen die van je tegenstander, evenals de vaardigheden die je hebt toegerust op basis van je persoonlijke speelstijl en strategie. Er is veel te leren en we proberen dit allemaal langzaam aan de speler voor te stellen naarmate het spel vordert.

Bakugan: Champions of Vestroia (Foto: Warner Bros Games)

Zijn er verschillende soorten BakuCores die meer of minder opladen, cores die alleen op bepaalde facties werken, of andere speciale effecten geven om nog meer diepgang in de gameplay te krijgen?

Er zijn twee soorten BakuCores: Energie en Baku-Gear. De Energy Cores bestaan uit drie lagen. Degenen die groter en helderder gloeien, hebben meer energie. Ze komen ook minder vaak voor. Nadat je Bakugan voor de eerste keer ge-evolueerd is, kan hij Baku-Gear uitrusten. Baku-Gear wordt actief en wordt tijdens de vechtpartij opgeladen door de oranje Baku-Gear Cores te verzamelen. Deze zijn zelfs nog zeldzamer dan de Energy Cores van het hoogste niveau, dus het is belangrijk voor een speler om te overwegen of ze de kans willen laten liggen om de Baku-Gear Core eerder dan hun tegenstander te verzamelen.


Worden de side-quests "fetch-quests" of kunnen we langere missieketens verwachten?

Side-quests variëren tussen object-retrieval-missies en vechtpartijen met andere verschillende doelen. Dit zijn geweldige manieren om extra B-Coins (geld) te krijgen en minder ervaren Bakugan te levelen om ze later toe te voegen aan het team van een speler.


Wat kunnen we verwachten na het verhaal in de singleplayer, is er een postgame?

De wereld wordt voornamelijk opengelaten voor de speler om te verkennen, zelfs nadat de hoofdverhaallijn voorbij is. Bijna alle side-quests en verborgen voorwerpen kunnen nog steeds worden opgespoord voor degenen die misschien niet zo goed hebben gezocht tijdens het spelen van het verhaal. Het geeft spelers ook de mogelijkheid om extra dingen te verzamelen die ze misschien willen meenemen naar online vechtpartijen.


Wanneer en hoe kunnen we onze Bakugan evolueren? Welke evoluties zijn er in het spel?

Het is niet verrassend dat Bakugan een niveau omhoog gaat door ervaring op te doen in vechtpartijen. Evoluties vinden elke tien niveaus plaats. Evolueren kan gratis worden gedaan door de niveaus op natuurlijke wijze te verdienen of door te betalen om de Core Cell van een winkel te gebruiken om een Bakugan onmiddellijk naar de volgende Evo-fase te brengen. Bakugan: Champions of Vestroia biedt dezelfde niveaus van evolutie als bij het speelgoed / TCG: basis (startend), Hyper, Titan, Maximus en Diamond. Zodra een Bakugan Diamond bereikt, kan hij niet langer in niveau stijgen.

Bakugan: Champions of Vestroia (Foto: Warner Bros Games)

Wat me opviel, is dat je niet de daadwerkelijke modellen van evoluties van de Bakugan gebruikt, ze krijgen nu meer bepantsering en zien er meer gepolijst uit. Waarom is dat?

Bij een Bakugan Evo verandert de fysieke bouw van de Bakugan niet, maar de kleuren verschuiven om overeen te stemmen met de 'toon' van het Evo-niveau. Het kleurenpalet van de basisfractie is nog steeds aanwezig. Het doel hier is dat we ervoor wilden zorgen dat spelers een unieke en coole visuele ervaring kregen, naast de vooruitgang van de basisstatistieken van Bakugan en Baku-Gear.


Een meer specifieke vraag die me opviel tijdens de Treehouse-gameplayvideo. Er was een side-quest (Lost at the Lake) waarbij de hoofdpersoon blijkbaar vanuit het niets het verloren item vindt. Ik zou een voorwerp of iets glanzends op de grond verwachten. Was dat omdat het een alpha-build was, of zit er een ander idee of monteur achter?

Bijna alle objecten die de speler verzamelt, hebben een traag sprankelend effect dat eruit komt. Quest-objecten hebben soms ook een markering op de kaart om spelers te helpen ze te vinden. We hebben echt geprobeerd de fijne lijn te balanceren door een speler altijd precies te wijzen waar een object zich zou kunnen bevinden en een beetje verkenning te bieden. Soms hangt het ervan af of de zoektocht vereist is of een een side-quest is.


Welke modi kunnen we verwachten in multiplayer? Ondersteunt het ook local matches of is het alleen online? Heb je een Nintendo Online-abonnement nodig?

Online vechtpartijen zijn inderdaad echte online games waarvoor een Nintendo Switch Online-account vereist is, zoals bij elke Nintendo Switch-game. Hoewel lokaal spelen niet wordt ondersteund, kun je rechtstreeks verbinding maken met al je Nintendo-vrienden over de hele wereld. Zelfs als ze naast je staan.


Ik heb ergens gelezen dat je alleen kunt spelen met het team dat je hebt gemaakt in de verhaalmodus. Kan ik mijn multiplayer-team later wijzigen? Moet ik de verhaalmodus opnieuw spelen of kan ik andere Bakugan verzamelen en levelen in de postgame?

Dat kan enigszins uit zijn verband worden gehaald. Hoewel het waar is dat wat je verzamelt en bereikt in de verhaalmodus, is wat je tot je beschikking hebt in online vechtpartijen, je bent niet beperkt tot een enkele opstelling. Een speler kan zowel zijn vechtpartij als zijn Bakugan-setup rechtstreeks vanuit het Online Brawl-menu wijzigen zonder de verhaalmodus opnieuw te hoeven openen. Ik geloof dat ik het tweede deel van je vraag per ongeluk al heb beantwoord, maar ja, je kunt zeker doorgaan met het uitbreiden van je verzameling Bakugan- en Baku-Abilities na de verhaalmodus als je nog niet alle zijmissies hebt voltooid en alle Bakugan hebt gevonden.

Bedankt voor dit interview.