Interview World of Tanks Blitz

We hebben een stukje Nederland in World of Tanks Blitz gekregen met de map Molendijk in update 8.8. Michael Ivanov, Lead Level Designer van World of Tanks Blitz beantwoordt enkele vragen over deze map.


Waarom hebben jullie besloten om een Nederlandse map te maken?

Door nieuwe maps uit te brengen, proberen we de geografie van de maps uit te breiden waarop onze spelers ranked matches kunnen spelen of aan een bepaalde modus kunnen deelnemen. Bij het maken van deze map probeerden we iets nieuws aan het spel toe te voegen, zowel qua gameplay als visueel. Zo ontstond het idee van een landkaart in de Nederlandse setting: met veel molens omgeven door tulpenvelden, typisch Nederlandse architectuur, maar ook authentieke landschappen voor de gekozen regio.


Wat voor bronnen heb je gebruikt?

Het is belangrijk om te benadrukken dat we niet van plan waren een historisch nauwkeurige map te maken of een bepaald deel van het land weer te geven. Wanneer we een locatie voor het spel maken is de eerste prioriteit altijd interessante en dynamische gameplay: mogelijkheden om een verscheidenheid aan gevechtstactieken en strategieën te gebruiken. Bovendien is het niet altijd mogelijk om het gebruikelijke niveau van plezier en dynamiek op onze maps te krijgen door een bestaand landschap of stad te gebruiken. Molendijk is een samengestelde visuele weergave van Nederland, in plaats van een bijna historische kopie van de regio, zoals we dat hebben gedaan met de map van Normandië. We hebben een paar referenties gebruikt van enkele van, naar onze mening, de duidelijkste kenmerken van de regio: de molens, de eindeloze velden met tulpen en de herkenbare architectuur. We richtten onze aandacht ook op oude oorlogsfoto's uit de jaren '40 en '50 om te begrijpen hoe het land er in die tijd uitzag.

World of Tanks Blitz - Molendijk Map (Foto: Wargaming)


Wat maakt deze map zo bijzonder?

De map is naar onze mening uniek en herkenbaar: het is een zomerkaart, hij heeft veel kleuren, maar toch is hij over het algemeen nogal somber. In het midden van de map zijn heuvels met molens en daaromheen is een uniek gameplay-element, waar alle voertuigklassen kunnen spelen. In de buurt is er een goed geïsoleerde stad met veel straten en tactische schuilplaatsen, en de architectuur is een verwijzing naar de architectuur en stedelijke indeling van sommige steden. We zijn heel vaak gevraagd om de militarisering van de maps die in Normandië zijn begonnen voort te zetten met het toevoegen van gebeurtenissen die het verhaal van de map aanvullen en het levendiger en gedenkwaardiger maken. Dat is de reden waarom er overal op de map wordt gevochten: aan het begin van de strijd wordt het stedelijke deel van de map beschoten door artillerie, een van de molens in het midden explodeert en brandt tot het einde van de strijd, waarbij vonken, puin en rookwolken verspreid worden, in de stad zelf zijn er heel veel brandende ruïnes en er is zelfs een neergestort vliegtuig. Tegen het einde van de eerste minuut van het gevecht valt een enorm zeppelin brandend uit de lucht, wat bijdraagt aan de sfeer van het gloeiende stadsvuur en spelers dwingt om voorzichtiger de diepten van dit slagveld in te gaan.


World of Tanks Blitz is een game en net als bij alle videogames moet je een balans vinden tussen wat historisch correct is en wat werkt in een game. Hoeveel moest je aanpassen?

World of Tanks Blitz is een mobiele game, we proberen zo actief en dynamisch te zijn als we zijn, en proberen te evolueren met de behoeften en visie van ons publiek: in de loop der jaren zijn we een beetje verschoven van historisme naar meer plezier en experimenten. Dit stelt ons in staat een enorm veld voor creativiteit te openen om nieuwe instellingen, interessante modi en unieke tanks en tankmechanica uit te proberen. En de tijd laat zien dat het publiek onze gekozen richting leuk vindt - een ontspannen balans tussen historicisme en gezonde fictie is goed voor zowel de spelers als de ontwikkelaars zelf.
 

Wat is het verschil tussen World of Tanks en World of Tanks Blitz en op welke platforms kan ik het spelen?

Natuurlijk is de basis van de games vrij gelijk en oorspronkelijk werd World of Tanks Blitz gemaakt als een mobiele versie van World of Tanks. De gameplay gaat bij beide om tankgevechten. De projecten zijn echter verschillend. World of Tanks Blitz heeft dynamischere en snellere gevechten, teams en maps in World of Tanks Blitz zijn kleiner en een match is vele malen korter. De game beperkt zich niet tot de historische nauwkeurigheid: in World of Tanks Blitz kunnen tanks vliegen en zijn ze niet bang om door artillerie te worden neergeschoten. Het is platformonafhankelijk speelbaar op Nintendo Switch, IOS, Android, Windows en Mac OS X.

World of Tanks Blitz - Molendijk Map (Foto: Wargaming)


Wat voor matches kunnen er gespeeld worden op de Molendijk?

De map is gemengd, met zowel stedelijke gebieden als open terrein. Dit suggereert dat er gebieden worden voorzien om het potentieel van alle voertuigklassen te realiseren. Het stedelijk gebied beslaat een derde van de map. De straten zijn in lijn voor de gameplay van zware tanks. Bij de uitgang van de stad vormen straten een soort "banaan". Hierop kun je de zware tanks plaatsen. In het midden van de map staan molens. Ze bevinden zich op de meest prominente plaats - de centrale heuvels. Dit deel verbindt de stad met het dorp en is een belangrijk punt op de map. Tanks met goede verticale richthoeken en een sterke geschutskoepel voelen geweldig aan.

Het Nederlandse dorp is beknopt en netjes. Het is omgeven door een lijn van militaire vestingwerken. In het centrum van het dorp is de meest comfortabele ruimte voor middelgrote en lichte tanks. Aan de rand van het dorp zijn velden waar snelle voertuigen hun dynamiek en vuurpotentieel kunnen realiseren, om vervolgens ook de stad in te rijden aan de andere kant van de map naar de achterkant van de vijand. Dat is waar World of Tanks Blitz om draait - we proberen niet af te wijken van de kerngameplay die vele jaren geleden werd geïmplementeerd.


Ga je in de toekomst meer Nederlandse maps maken?

Zodra de map is vrijgegeven, houden we in de gaten hoe spelers erop reageren, de gameplay en de gamestatistieken op alle beschikbare gevechtsniveaus. We hebben nog een aantal hele toffe ideeën om Nederland op een nog uniekere manier in de game te presenteren.


Heb je veel Nederlandse gamers?

World of Tanks Blitz heeft op dit moment meer dan 1 miljoen downloads uit Nederland. Het interessante is dat we bijna hetzelfde aantal spelers zien op Android- en iOS-apparaten, wat vrij ongebruikelijk is.