Strip: De Zen van Steve Jobs

Steve Jobs is een mythe. Voor zijn dood was hij dat vooral voor technici en Apple-fanaten. Sinds zijn overlijden op 5 oktober 2011 is hij dat voor de gehele wereld. Verschillende bedrijven proberen een slaatje te slaan uit de status van de voormalige Apple-frontman. De één eervol en met succes zoals Walter Isaacson, de schrijver van Jobs' biografie, en de ander uit puur winstbejag. De Zen van Steve Jobs is een stripboek over één bepaalde periode in Jobs leven. Het boek is uitgegeven door magazine Forbes en tekenaar Jess3. De grote vraag die resteert: past dit boek in het rijtje Isaacson of is het geldklopperij?

De Zen van Steve Jobs

Over de voorkant niets dan goeds. Het stripboek heeft een hardcover en de illustraties springen direct in het oog. Ook de vormgeving aan de binnenkant is sterk en verzorgd. Dikke pagina's, goede kleuren en een heerlijk lettertype. De inhoud van het boek is echter wat moeilijker. De Zen van Steve Jobs richt zich op de periode uit Jobs' leven die volgde na het ontslag bij Apple in 1985. Net na zijn ontslag kwam Jobs in contact met de Japanse zenmeester Kobun Chino Otogawa. Wat volgde was een intensieve vriendschap en dé inspiratie voor het design wat Jobs zou introduceren bij zijn terugkomst bij Apple. Het herkenbare, stilistisch eenvoudige design van Apple is gebaseerd op de boeddhistische religie.

Met Walter Isaacsons biografie als encyclopedie valt vast te stellen dat de informatie uit De Zen van Steve Jobs is gebaseerd op feiten. Echter, de feiten zijn zonder de voorkennis van de biografie onbegrijpelijk. De strip springt van de hak op de tak en vergeet kernbegrippen en kernpersonen voor het lezen uit te leggen. Het nawoord bevat namelijk alle informatie die wenselijk is voordat je begint met het lezen van het boek. Hoewel de persberichten pretenderen dat deze uitgave dieper ingaat op de relatie tussen Jobs en Koblun dan alle andere publicaties, wordt meer informatie weggelaten dan getoond. Het boek is hierdoor erg minimaal wat betreft inhoud en vertelt eigenlijk heel weinig. Het zou bijvoorbeeld veel interessanter zijn geweest als de strip één deel was uit een reeks strips die het volledige leven van Jobs probeerden te omvatten. Dan had je past echt iets waardevols in huis staan.

Het boek is niet optimaal en heeft enkele grote minpunten. Toch is het een prachtige uitgave die geweldig in je boekenkast staat. Het betalen van bijna twintig euro is wat overdreven, maar mocht de uitgave ooit in de uitverkoop raken of je komt het tegen op de rommelmarkt dan is het zeker een paar euro waard.