CD: Blaudzun - Heavy Flowers

Die aparte man met die grote zwarte bril en idem baard van dat liedje 'Shout' bij De Wereld Draait Door. Het uitzonderlijke optreden van Blaudzun bij dit invloedrijke televisieprogramma maakte de Nederlandse singer-songwriter in één klap een bekende Nederlander. Hoewel Blaudzun al twee prachtige albums op zijn naam heeft staan, wist hij het grote publiek nauwelijks te bereiken. Tot nu. Na zijn succesvolle 'Tears for Fears'-cover zijn alle ogen en media gericht op Johannes Sigmund alias Blaudzun.

blaudzun

Hoewel ook zijn echte naam tot de verbeelding spreekt, koos de zanger na jaren van projecten om in 2006 als Blaudzun verder te gaan. Blaudzun verwijst naar een onbekende Deense wielrenner uit de jaren zeventig. Na zijn eerste twee albums Blaudzun en Seadrift Soundmachine is de singer-songwriter toe aan zijn derde plaat. Nederland ligt aan zijn voeten, maar is het album wel toegankelijk voor een groot publiek?

Blaudzun opent het album met 'Flame On My Head', een spannend mysterieus nummer dat geweldig dient als intro. De zanger zuigt je vanaf de eerste noten in het album en vraagt om je volledige aandacht: dit moet je horen! Een liedje dat je zeker moet horen en waarschijnlijk al hebt gehoord is de single 'Elephant'. Simpele, drijvende drums. Stevige pianopartijen. Gierende gitaren en natuurlijk een prachtige sprookjesachtige tekst over een meisje dat tegen olifanten praat in de hoop dat de olifanten ook tegen haar spreken. Twee typische Blaudzun-songs zijn 'Heavy Flowers' en 'We Both Know'. Een hoofdrol voor de ukulele, die vrijwel in elk nummer te horen is, en wederom een prikkelend en goed verteld verhaal.

blaudzun2

Door de prominente rol van de ukulele doemt de vergelijking met Eddie Vedders soundtrack voor de film Into the Wild regelmatig op. Het grote verschil tussen beide artiesten is hun stem. Waar Eddie Vedder een warm en mannelijk geluid heeft, heeft Blaudzun een bijzondere en unieke stem die emotioneel van klank is. Met dit vaak overslaande stemgeluid en zijn bijzondere teksten die op dit album rondom het thema vergankelijkheid gecontrueerd zijn, geeft de zanger zijn muziek een volledig eigen sound.

Maar is Blaudzun ook een artiest voor het grote publiek? Hij heeft zich gelukkig niet aangepast aan zijn plotselinge succes. Heavy Flowers past prima in de lijn van zijn eerdere albums en hij blijft daarmee trouw aan zijn eigen stijl. Of Blaudzuns muziek ook toegankelijk is voor een groot Nederlands publiek blijft de vraag. Een succesvol festivalseizoen kan de artiest maken of breken. Hopelijk zet de singer-songwriter zijn beste beentje voor op onder andere Lowlands en laat hij het publiek zien dat hij de hype rond DWDD ruim waard was.