Rise & Fall: Civilizations at War

De game biedt dus genoeg gameplay vernieuwingen om hem interessant te maken. Maar hoe spelen deze vernieuwingen nu eigenlijk? De hero mode is de grootste vernieuwing, maar helaas werkt deze eigenlijk maar matig. Je held is namelijk lastig te besturen; hij stuurt als in een First Person Shooter maar dan met een Third Person standpunt. Dit werkt niet helemaal soepel, het besturen van je held is er wat lastiger door, controle houden lukt niet altijd. Het tweede probleem in deze mode is je absurde kracht. Als je manschappen flink in de minderheid zijn en afgeslacht worden ga je gewoon in hero mode en in no time zijn de rollen omgedraaid. Je hakt door de vijandelijke legioenen als het spreekwoordelijke hete mes door de boter.

Een ander probleem zit hem in de uitwerking van het RTS gedeelte. De AI van je units is namelijk vrij dramatisch. Als je een legioen op een ander legioen afstuurt en dat van jou is in een formatie, dan blijven ze in die formatie. Ze omsingelen de vijand niet, ze gaan gewoon rustig van een afstandje kijken hoe hun kameraden het vuile werk opknappen.
Ook werkt een tank rush systeem nog steeds prima. Sommige units zijn wel zwakker dan anderen, maar pomp gewoon een legertje van alle type units en het maakt niet meer uit hoe je ze laat aanvallen. Gewoon massaal vechten werkt prima.

Jammer is ook dat in de campaign erg veel nadruk wordt gelegd op de hero mode. Zo zul je meer dan eens volledige missies met alleen je held spelen. Omdat dit niet de meest succesvolle manier van spelen is in dit spel gaat dat enorm ten koste van de lol. Zo moet je op een gegeven moment in een arena zien te overleven gedurende vier rondes waarin vijanden op je af gestuurd worden. Daarbij doe je niets meer dan beuken, beuken en nog eens beuken. En je vijanden gaan ook niets moeilijks doen, maar stormen gewoon in een rijtje op je af als je weg loopt, hierdoor kun je ze stuk voor stuk afmaken. Kortom, een strategie game zonder strategie.

De game wordt nog wel enigzins gecompenseerd door de sfeer die er wordt neergezet. De verhaallijnen worden goed verteld, de muziek in het spel is erg sfeervol en grafisch is de game ook dik in orde. Je kunt gewoon spelen vanuit het standaard RTS perspectief of even van de gevechten genieten door helemaal in te zoomen totdat je zelf in het gevecht rondzweeft. Het is niet vernieuwend, maar het is wel tof om te zien hoe de legers elkaar afslachten.