Film: (500) Days of Summer

Tom is een ware romanticus: hij gelooft in liefde die inslaat als de bliksem, die een leven lang duurt en die zijn leven compleet zal maken. Er is echter een probleem: Summer, het meisje waar hij deze grote liefde mee wil beleven, gelooft daar helemaal niet in.

Romantische komedies worden over het algemeen beschouwd als regelrechte chick flicks: zoetsappige en meestal voorspelbare formulewerkjes waar de dames een avondje bij kunnen zwijmelen, maar waar de mannen van gruwen. (500) Days of Summer wil heel graag de uitzondering op de regel zijn, en bekijkt de relatie tussen Tom (Joseph Gordon-Levitt, als tiener bekend uit 3rd Rock from the Sun) en Summer (de immer innemende Zooey Deschanel) volledig vanuit het mannelijke perspectief. Daardoor wordt de al te erge zoetsappigheid goed vermeden. Dat Tom een beetje een nerdy jongen is, en bovendien een rechtgeaarde romanticus, maakt het ook voor het vrouwelijk publiek weer goed verteerbaar.

Het nieuwe perspectief is niet het enige nieuwe aan (500) Days of Summer; ook het verhaal en de vormgeving zijn anders dan we gewend zijn van een degelijke romkom. De film springt kriskras door de relatie van Tom en Summer heen: de kijker wordt geholpen door tussenschermpjes die aangeven op welke van de 500 dagen we ons nu begeven. Ook vervaagt de grens tussen fantasie en werkelijkheid soms, wat leidt tot een paar zeer vermakelijke en creatieve scènes.

(500) Days of Summer wil graag anders dan anders zijn, en soms schieten de makers daarin door: er wordt een alwetende verteller opgevoerd, maar daarna vergeten, en het vroegwijze zusje dat Tom relatie-advies geeft is net te vergezocht om leuk te zijn. Maar verreweg de meeste ideeën raken hun doel, en geven de film een fris en fruitige uitstraling. Ook de jonge hoofdrolspelers dragen daaraan bij: Gordon-Levitt is zijn 3rd Rock-dagen nog maar net ontgroeid, waardoor hij een welkome afwisseling is van alle stoere gespierde leading men, en Zooey Deschanel haalt weer een maximaal effect uit haar befaamde blauwe kijkers.

Met een vrolijke vormgeving, een origineel verhaal en bijzonder charmante hoofdpersonen zorgt (500) Days of Summer ervoor dat je met een goed gevoel de bioscoop uitkomt. Dat geldt voor de verandering voor vrouwen én mannen.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 24 september 2009 Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.