DVD: Last Days

Last Days is een weergave van de laatste dagen van een muzikant in crisis, een muzikant als kluizenaar in zijn eigen kasteel. Stil, ontwijkend, depressief en levensmoe slentert Blake de laatste dagen van zijn leven door de vele kamers en tuinhuis heen. Met zijn ziel onder de arm en zijn gelaat verborgen achter steile, blonde lokken. Deze film van de befaamde Gus Van Sant is een inzicht in een situatie waarin misschien ook Kurt Cobain heeft verkeerd.

Aangezien er al een gedetailleerde review van de film op FOK! aanwezig is, verwijs ik voor het verhaal graag naar de recensie van mijn collega California: http://frontpage.fok.nl/review/3147/1

Ik zal hier wel de DVD bespreken en mijn mening over het geheel geven. De film zelf is traag en minimalistisch. Shots worden vaak vanuit één, of in ieder geval weinig standpunten weergegeven en het komt regelmatig voor dat de camera niet eens beweegt. In 'the making of' wordt uitgelegd dat deze manier van werken er toe moest leiden dat de kijker meer betrokken raakt bij het verhaal. Zonder getructe montage en filmmuziek om de kijker te sturen word je zelf gedwongen om in het verhaal te duiken. De keuze is dan ook aan jezelf. Ik heb de film twee maal gezien. De eerste keer zonder me er echt in te verdiepen en te concentreren, waardoor de film totaal aan zichzelf voorbij schiet en er nauwelijks iets interessants gebeurt. De tweede keer echter had ik mijn aandacht erbij en dan wordt het verhaal een stuk interessanter en indrukwekkender. Mede door het goede acteerwerk en de manier van filmen wordt er een spanningsboog gecreëerd die tot aan het eind van de film blijft bestaan. Je ziet, voelt en ruikt bijna de angst en depressie van het hoofdpersonage Blake. Via zijn 'vrienden', profiteurs, Gouden Gids-verkopers en medemuzikanten word je meegesleurd naar zijn dood.
Ondertiteling is een must als je alles in de film wil volgen want de hoofdpersoon mompelt bijna de hele film door incoherente zinnen aan elkaar. Verder leer je hem vooral kennen via de sporadische muzikale uitspattingen tijdens het verhaal.

De DVD bevat helaas nauwelijks extra materiaal; een 'making of' en trailers van Elephant, Million Dollar Baby en Mar Adentro zijn de enige extra bewegende beelden op deze schijf. Verder zijn er de standaard setup en een filmografie van Gus Van Sant. Wel wat magertjes dus voor een film die wel of niet goed kan vallen bij de kijker. En daar ben je zelf dan eigenlijk verantwoordelijk voor...

Label: A-film Releasedatum: 26 januari 2006
Kijkwijzer: Waardering: